Anggota kecemasan Israel tiba di lokasi serangan roket, yang dilepaskan dari Lubnan, di bandar Safed di utara Israel, berhampiran sempadan dengan Lubnan, pada 25 September 2024. Foto AFP

BEIRUT – Lebih 70 anggota dan pegawai tentera Israel terbunuh manakala 600 lagi cedera dalam pertempuran dengan pejuang kumpulan Hizbullah di selatan Lubnan.

Bilik operasi kumpulan Hizbullah yang mengesahkan penentangan berterusan terhadap pencerobohan Israel itu berkata, sebanyak 28 buah kereta kebal Merkava, empat buah traktor pencakar tanah dan sebuah kenderaan pengangkut tentera selain tiga dron Hermes 450 dan sebuah dron Hermes 900 musnah.

Jumlah kemusnahan tersebut tidak termasuk kerosakan di pangkalan tentera, kawasan tentera, berek di utara dan kawasan yang dicerobohi di Palestin, menurut bilik operasi itu.

Mengenai pertempuran di darat, ia berkata, tentera Israel tidak dapat menguasai sepenuh mana-mana perkampungan di sempadan.

Pertempuran darat baru-baru ini menyaksikan beberapa percubaan tenetra Israel untuk mara di kawasan sempadan dalam usaha menguasainya menemui kegagalan. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here