Sebuah kereta kebal tentera Israel berada di kawasan penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal selepas melarikan diri dari Khan Yunis di selatan Semenanjung Gaza pada 30 Januari 2024. Foto AFP

GAZA CITY – Penyiksaan dan kekejaman ke atas penduduk Gaza, Palestin masih belum berakhir selepas lebih setahun serangan Israel berlaku.

Ketika ini tentera penceroboh sedang giat menghalau penduduk yang masih bertahan di utara Gaza untuk meninggalkan kawasan itu atas sebab yang jelas untuk Israel kekal di sana.

 

Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman.

Melalui perkongsian oleh Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman seorang daripada sukarelawannya, seorang wanita dan keluarganya mengalami detik yang menyakitkan – fizikal, moral dan mental.

Wanita itu yang bertahan lebih setahun di utara Gaza iaitu di Jabaliah bersama ibu dan anaknya, sementara nasib ayah dan suaminya masih belum diketahui selepas ditahan oleh tentera penceroboh.

Sehingga kini tentera Israel telah membunuh lebih 42,000 penduduk Palestin di Gaza dan Tebing Barat kebanyakan bayi, kanak-kanak, wanita dan orang tua selain memusnahkan kediaman dan prasarana awam seperti sumber air dan makanan, hospital, universiti, kedai, sekolah dan pusat pelarian.

Berikut cerita yang disampaikan wanita itu kepada Muhammad Nadir yang kemudian dikongsi di media sosialnya:

Assalamualaikum, apa khabar adik-beradik saya?

Alhamdulillah saya, ibu dan anak saya selamat. Ayah saya diculik penjajah, suami saya tak tahu khabarnya kerana dia masih di utara, moga kami dapat kembali ke sana semula.

Semalam kami anggap macam hari kiamat saat kami duduk bertindih-tindih di atas satu sama lain, saya doakan kalian tak akan melalui apa yang kami lalui semalam.

Mati sentiasa di hadapan mata dan saya berkali-kali merayu kepada tentera penjajah, ambil saja nyawa kami supaya kami tak terus menanggung azab.

Mereka meletakkan wanita di sekolah dan lelaki di tempat lapang lalu dikepung lelaki dengan benteng-benteng pasir.

Kami hanya dapat mendengar jeritan dan suara kesakitan mereka menggelupur disiksa.

Wanita yang berada di sekolah pula menjerit dengan sekuat hati memanggil nama anak-anak lelaki dan suami mereka yang sedang diazab sehingga koyak rabak tubuh mereka.

Pada masa sama kereta kebal meledakkan peluru ke arah kami, diikuti tembakan dron dan sniper.

Kemudian kereta kebal mengiringi kami ke sekatan pertama sambil tembakan menakutkan dilepaskan di atas kepala kami, tentera penjajah juga tak putus mencaci dan menghina kami dengan bermacam cacian.

Mereka menakutkan kami dan mengatakan, ucapkan selamat tinggal kepada suami kamu, kamu tak akan jumpa suami kau lagi. Ucapkan selamat tinggal kepada utara Gaza, utara Gaza dah jadi milik kami.

Dan mereka memaki negara-negara Arab, mereka sebutkan hah menangislah, menangislah, mana umat Islam yang nak bantu kau? Semuanya sudah dalam poket kami.

Kemudian kami dibawa ke sekatan kedua di dalam lubang besar yang dikelilingi benteng pasir dan kereta kebal yang mengepung, sniper pula berjaga di bangunan-bangunan sekitar lubang.

Tentera penjajah berada di celah-celah kami, menembak menakutkan kami dan memukul kami dengan senjata mereka.

Kereta kebal pula mundar-mandir sehingga asap tebal dan pasir yang terbang membuatkan kami sesak nafas dan tak dapat melihat apa-apa di hadapan kami.

Ibu saya dan anak saya terbenam di bawah pasir lalu saya menggali pasir dengan kedua-dua tangan walaupun tak melihat apa-apa untuk memastikan mereka tak mati tertanam hidup-hidup.

Kemudian kami dibawa ke sekatan ketiga pula di mana kami ditelanjangkan, tiada seurat benang pun di tubuh kami.

Setiap inci tubuh, rambut dan pakaian kami digeledah dan disentuh entah untuk mencari apa oleh pasukan infantri mereka.

Kami berjalan dan melihat segala bentuk penyiksaan tanpa ada sesiapa pun bertanya tentang kami, dari jam 6 subuh sehingga 4 petang tak ada sesiapa yang melihat apa yang berlaku kepada kami.

Untuk mengatakan kami hidup semula setelah mati adalah terlalu kecil untuk menggambarkan apa yang kami lalui, kalaulah kami dibunuh ia adalah lebih mulia untuk kami.

Aku malu dengan diri sendiri, bagaimana mereka berjaya mengeluarkan kami dari utara Gaza, tempat aku bertahan selama satu tahun satu bulan, aku sudah berazam tak akan meninggalkannya tetapi mereka berjaya juga menghalau kami keluar akhirnya.-MalaysiaGazette

 

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here