Maria Zakharova

MOSCOW – Rusia memberi amaran “peningkatan letupan” dalam permusuhan antara Iran dan Israel berisiko melebar di luar kawalan, selepas Israel mengebom sasaran tentera di negara tersebut.

Israel memberi amaran kepada Tehran akan “membayar harga yang mahal” jika ia bertindak balas terhadap serangan balas, dan Amerika Syarikat dan Britain kedua-duanya menuntut Iran tidak meningkatkan lagi konflik itu.

Jurucakap Kementerian Luar Rusia, Maria Zakharova berkata, beliau bimbang tentang “peningkatan letupan yang berterusan” di rantau itu.

“Kami menggesa semua pihak yang terlibat untuk menahan diri, menghentikan keganasan dan mencegah kejadian daripada berkembang menjadi senario bencana,” katanya sambil membuat gesaan agar berhenti memprovokasi Iran.

Presiden Rusia Vladimir Putin memberitahu sidang kemuncak kumpulan BRICS negara-negara membangun minggu ini bahawa ketegangan antara dua gergasi itu berisiko membawa kepada perang besar-besar-besaran di Timur Tengah.

“Tahap konfrontasi antara Israel dan Iran telah meningkat secara mendadak. Ini semua mengingatkan tentang reaksi berantai dan meletakkan seluruh Timur Tengah di ambang perang besar-besaran,” kata pemimpin Rusia itu.

Moscow mempunyai hubungan rapat dengan Iran dan telah menyatakan kebimbangan mengenai konflik yang lebih meluas di rantau itu, yang mana ia mempunyai kepentingan keselamatan dan ekonomi. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here