KUALA LUMPUR – Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) telah melaksanakan  penghantaran bantuan misi kemanusiaan susulan kejadian Taufan Tropika Kristine (Trami) yang telah menyebabkan banjir besar dan tanah runtuh di Filipina,

TUDM dalam kenyataan hari ini berkata pihaknya telah mengaturgerak sebuah helikopter EC 725 AP dari No 5 Skuadron, Pangkalan Udara Labuan ke negara tersebut bagi melaksanakan Bantuan Misi Kemanusiaan tersebut.

“Aturgerak aset TUDM ini adalah bagi menzahirkan hasrat murni Kerajaan Malaysia dalam memberikan bantuan kemanusiaan dan menyokong Kerajaan Filipina untuk bantuan logistik udara bagi mobilisasi barangan bantuan bencana kepada rakyat mereka di sekitar kawasan terjejas bencana.

“Pesawat TUDM telah berlepas pada jam 7.00 pagi tadi dari PU Labuan ke Pangkalan Udara Villamor di Manila,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Tambah TUDM lagi, penerbangan itu dijangka mengambil masa 5 jam 30 minit dan pasukan TUDM akan melaksanakan persinggahan di Pangkalan Udara Autonio Bautista terlebih dahulu bagi pengisian minyak.

Menurutnya, misi penerbangan diketuai oleh Mejar Thaddeus Raphael ak Azis @ Sait TUDM bersama 15

pegawai dan anggota TUDM yang lain terdiri daripada dua juruterbang, seorang pembantu juruterbamg, dua pegawai kejuruteraan, dua kuartermaster udara, lima juruteknik pesawat dan empat anggota Pasukan Khas TUDM (PASKAU).

“Pangkalan Udara Vilamor akan menjadi stesen utama bagi misi bantuan ini sebelum pasukan TUDM akan diaturgerak ke kawasan bencana yang diperlukan untuk penghantaran bantuan oleh Kerajaan Filipina termasuk ke Lapangan Terbang Pili di Naga City dan Lapangan Terbang Antarabangsa di Daragay Albay,” katanya lagi. -Malaysia

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here