Oleh Dr. Mohd. Shahid Mohd. Noh
REJAB adalah salah satu daripada bulan-bulan haram yang disebutkan oleh Allah SWT dalam Al-Quran. Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah ialah dua belas bulan dalam Kitab Allah, sejak hari Dia menciptakan langit dan bumi; daripadanya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menzalimi dirimu dalam bulan-bulan itu”. [At-Taubah: 36].
Bulan-bulan haram itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam, dan Rejab, seperti yang dijelaskan dalam sunnah Rasulullah SAW. Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Bakrah radhiyallahu ‘anhu, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya masa telah berputar sebagaimana keadaannya ketika Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun terdiri daripada dua belas bulan, daripadanya ada empat bulan haram: tiga bulan berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, dan Muharam, serta Rejab Mudhar yang berada di antara Jamadilakhir dan Syaaban”.
Bulan-bulan haram ini adalah bulan-bulan yang paling mulia, selain Ramadan yang merupakan bulan paling utama secara mutlak. ( Hasyiah al-Syarqawi ‘ala al-Tahrir ). Syaikhul Islam Zakaria al-Ansari dalam kitab karangannya, & Asna al-Matalib berata: “Bulan yang paling utama untuk berpuasa selepas Ramadan ialah bulan-bulan haram: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam, dan Rejab.
Berdasarkan hadis riwayat Abu Daud dan lainnya: “Berpuasalah pada bulan-bulan haram dan tinggalkanlah, berpuasalah pada bulan-bulan haram dan tinggalkanlah, berpuasalah pada bulan-bulan haram dan tinggalkanlah. Nabi SAW memerintahkan orang yang mendengar hadis ini untuk meninggalkan sebahagian puasa kerana baginda mengetahui bahawa memperbanyakkan puasa akan menyulitkan mereka, seperti yang disebut secara jelas dalam hadis. Namun, bagi mereka yang tidak merasa kesulitan, berpuasa sepenuhnya pada bulan-bulan haram memiliki keutamaan besar”.
Imam Abu Muhammad al-Hasan al-Khallal telah mengumpulkan beberapa perkara yang disebutkan tentang keutamaan bulan Rejab. Begitu juga, Ibn Asakir mempunyai satu risalah mengenai keutamaan Rejab, dan Al-Allamah Ibn Dihyah al-Kalbi menulis sebuah kitabnya yang bertajuk Mā Wajab yang telah disebutkan sebelum ini. Al- Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani juga mengumpulkan beberapa perkara tentang keutamaan Rejab dan menjelaskan kedudukannya dalam kitabnya Tabyīn al-‘Ajab bimā Warada fī Fadhl Rajab. Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali turut membincangkan perkara ini secara terperinci dalam kitabnya & ‘Lathā al-Ma’arif fīmā li Mawāsim al-‘Ām min al-Wazhā’if.
Antara perkara yang disebut dalam sunnah mengenai keutamaan bulan Rejab adalah hadith yang diriwayatkan oleh al-Nasai dan lain-lain daripada Sayyidina Usamah bin Zaid radhiyallahu. Beliau berkata: “Saya bertanya, ‘Wahai Rasulullah, saya tidak melihat engkau berpuasa dalam mana-mana bulan seperti mana engkau berpuasa dalam bulan Syaaban.’ Baginda bersabda: ‘Itu adalah bulan yang manusia lalai daripadanya, iaitu antara Rejab dan Ramadan”.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyebut dalam kitabnya “Tabyīn al-‘Ajab”: “Ini memberi isyarat bahawa terdapat persamaan antara Rejab dengan Ramadan, di mana manusia sibuk dengan ibadah di bulan Ramadan tetapi lalai melakukan perkara yang serupa di bulan Syaaban. Oleh sebab itu, Baginda SAW berpuasa di bulan tersebut”.
Penekanan pada puasa itu juga menunjukkan keutamaan Rejab, yang sudah diketahui dan ditetapkan oleh mereka pada waktu itu. Seorang Muslim hendaklah berusaha mengamalkan amalan-amalan yang mempunyai keutamaan, termasuklah berpuasa di bulan Rejab, sama ada keseluruhannya atau sebahagiannya, walaupun hanya sekali seumur hidup, supaya dia tergolong dalam golongan yang mendapat keutamaan tersebut.
Imam an-Nawawi dalam kitabnya “Al-Azkar” (hlm. 8) menyebut:
“Ketahuilah bahawa seseorang yang sampai kepadanya sesuatu perkara tentang keutamaan amalan hendaklah dia melakukannya walaupun sekali, supaya dia termasuk dalam golongan yang melakukannya. Tidak sepatutnya dia meninggalkannya sama
sekali, tetapi dia hendaklah melakukannya semampunya, berdasarkan sabda Nabi SAW dalam hadis yang disepakati kesahihannya: “Apabila aku perintahkan kamu dengan sesuatu, lakukanlah semampu kamu”.
Ibadah tambahan di bulan yang mulia
Dalam syariat Islam, maksud “menghidupkan malam” adalah dengan melakukan ibadah seperti solat dan ketaatan kepada Allah pada malam tersebut. Al-Allamah Ibn Najim al-Hanafi dalam kitab Al-Bahr al-Ra’iq; (2/56, cet. Dar al-Kitab al-Islami) menyebut: “Yang dimaksudkan dengan menghidupkan malam adalah mendirikan solat pada malam itu”.
Ramai ulama menegaskan bahawa terdapat beberapa malam dalam setahun yang disunatkan untuk dihidupkan dengan ibadah kerana memiliki keutamaan di sisi Allah SWT. Al-Allamah Ibn Najim al-Hanafi dalam Al-Bahr al-Ra’iq (2/56-57) menyatakan: “Antara amalan yang disunatkan ialah menghidupkan malam-malam sepuluh akhir Ramadan, malam dua hari raya, malam-malam sepuluh awal Zulhijjah, dan malam nisfu Syaaban, sebagaimana disebut dalam hadis-hadis dan dirincikan dalam kitab Targhib wa Tarhib”.
Secara zahirnya, ia mencakupi keseluruhan malam itu, tetapi boleh juga merujuk kepada sebahagian besarnya. Namun, dihukum makruh jika berkumpul di
masjid untuk menghidupkan malam tersebut secara berjemaah. Dalam Al-Hawi al-Qudsi disebutkan:“Solat sunat secara berjemaah selain solat tarawih tidak disyariatkan, seperti solat-solat tertentu pada waktu-waktu mulia seperti malam Lailatul Qadar, malam nisfu Syaaban, malam dua hari raya, Arafah, Jumaat, dan sebagainya”.
Solat-solat ini dilakukan secara individu. Al-Allamah Al-Qalyubi al-Syafi’i dalam Hasyiah beliau terhadap Syarh al-Jalal al-Mahalli atas Minhaj al-Talibin karya Imam al-Nawawi, menyatakan: “Disunatkan menghidupkan malam dua hari raya dengan zikir atau solat, dan yang paling utama adalah solat tasbih”. Memadai sebahagian malam, dan yang paling minimum ialah solat Isyak secara berjemaah serta berniat untuk solat subuh secara
berjemaah juga.
Demikian juga malam nisfu Syaaban, malam pertama Rejab, dan malam Jumaat, kerana ia adalah waktu-waktu yang mustajab untuk doa. Syaikh al-Islam Taqiyuddin al-Subki dalam tafsirnya menyebut:“Menghidupkan malam nisfu Syaaban menghapuskan dosa setahun, menghidupkan malam Jumaat menghapuskan dosa seminggu, dan menghidupkan malam Lailatul Qadar menghapuskan dosa sepanjang hayat”.
Pernyataan ini dinukil oleh al-Zabidi dalam Ithaf al-Sadah al-Muttaqin. Dalam kitab Al-Iqna oleh al-Hijawi dan syarahnya Kashaf al-Qina oleh al-Bahuti, yang merupakan rujukan mazhab Hanbali juga disebutkan: “Tidak digalakkan menghidupkan keseluruhan malam kecuali pada malam dua hari raya, berdasarkan hadis: ‘Barang siapa menghidupkan malam Aidilfitri atau malam Aidiladha, hatinya tidak akan mati ketika hati-hati lain mati.’ Hadis ini diriwayatkan oleh al-Daraqutni dalam kitab ‘Ilal. Dalam konteks yang sama, malam nisfu Syaaban juga disebut oleh Ibn Rajab dalam kitabnya Latha’if al-Ma’arif.
Berdasarkan perkara di atas: Malam-malam yang disunatkan untuk dihidupkan oleh
para ulama ialah:
Malam Lailatul Qadar
Malam Aidilfitri
Malam Aidiladha
Malam-malam sepuluh awal Zulhijjah
Malam-malam sepuluh akhir Ramadan
Malam nisfu Syaaban
Malam Arafah
Malam Jumaat
Malam pertama Rejab.
Kesimpulannya, bulan Rejab sebagai salah satu bulan haram yang dimuliakan dalam Islam membuka ruang untuk kita memperbanyakkan amalan kebaikan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Keutamaan bulan ini bukan sahaja terserlah melalui ibadah puasa, tetapi juga melalui peluang untuk menghidupkan malam-malam tertentu dengan solat, zikir, dan doa.
Sebagai umat Islam, kita wajar memanfaatkan bulan yang mulia ini dengan memperbanyakkan amal soleh, menghindari dosa, dan merebut peluang keampunan yang dijanjikan. Semoga usaha kita dalam menghidupkan bulan Rejab diberkati dan menjadi asbab untuk mendapatkan keredaan Allah SWT.
Penulis adalah Ketua Jabatan Syariah dan Ekonomi di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya