Najib mendengar taklimat daripada Pengarah JPS Pahang Datuk Ir Shaharuddin Ibrahim mengenai masalah hakisan pantai di Nenasi, Pekan
Masalah hakisan di pantai Nenasi, dekat sini hari ini mendapat perhatian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang turun padang untuk meninjau sendiri masalah tersebut.

Najib yang juga anggota Parlimen Pekan meluangkan masa kira-kira 20 minit meninjau keadaan itu termasuk mendengar taklimat daripada Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Pahang Datuk Ir Shaharuddin Ibrahim tentang langkah mengatasi masalah itu.

Ketika ditemui pemberita selepas tinjauan itu, Shaharuddin berkata perdana menteri meminta projek menahan hakisan pantai dengan pembinaan benteng hakisan perlu dibuat segera dengan peruntukan RM5 juta yang diluluskan kerajaan.

“Kalau hendak ikutkan kawasan aktiviti ekonomi yang terjejas dengan hakisan pantai ini adalah sepanjang dua kilometer di Nenasi ini yang memerlukan kos RM25 juta untuk projek menahan hakisan ini.

“Namun perdana menteri meminta jabatan supaya melaksanakan dahulu projek yang sudah ada peruntukan dan akan mempertimbang peruntukan (lain) pada masa depan.

“Menerusi peruntukan RM5 juta ini, kita buat projek menangani masalah hakisan pantai ini untuk jarak sepanjang 600 meter dahulu yang melibatkan kawasan rumah penduduk sehingga ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) Kee Wha ini,” katanya.

Shaharuddin berkata bagaimanapun sebelum projek itu dilaksanakan, pihaknya perlu melakukan kajian menyeluruh dengan projek dijangka bermula Ogos tahun depan dan akan mengambil tempoh 10 bulan untuk siap.

Terdahulu, Najib turut meninjau keadaan di Kompleks dan Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di sini.

— BERNAMA