KUALA LUMPUR – Menjelang sehari sebelum Anugerah Bola Sepak Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) berlangsung, bilangan penonton video jaringan menakjubkan finalis Anugerah Puskas FIFA 2016, Mohd Faiz Subri terus mendahului dua pesaing lain.

Sehingga pukul 12.30 tengahari ini, video yang mula dimuat naik FIFATV di YouTube pada 21 November lalu terus mencuri tumpuan peminat apabila ia ditonton 2,417,944 kali.

Jumlah itu jauh meninggalkan video aksi jaringan Johnath Marlone Azevedo da Silva dari Brazil dan pemain bola sepak wanita Venezuela, Daniuska Rodriguez.

Jaringan ‘ajaib’ Mohd Faiz yang mendapat perhatian dunia itu dilakukan ketika pasukannya Pulau Pinang meraih kemenangan 4-1 ke atas Pahang pada perlawanan Liga Super pada 16 Feb tahun lepas.

Video aksi Marlone ketika menjaringkan gol melalui sepakan gunting ketika membantu pasukannya Corinthians mencatat kemenangan 6-0 ke atas Cobresal pada aksi Copa Libertadores, ditonton 1,474,416 kali.

Aksi memukau Daniuska menggelecek beberapa pemain ketika mewakili negaranya menentang Colombia sebelum menjaringkan gol pada Kejohanan Sudamericano Wanita Bawah 17 Tahun pula ditonton 1,157,572 kali di Youtube.

Anugerah Puskas dinamakan bersempena penyerang legenda Hungary, Ferenc Puskas yang menjulang tiga gelaran Eropah bersama pasukan gergasi Sepanyol, Real Madrid dari tahun 1959 hingga 1966.

Sejak Anugerah Puskas FIFA diwujudkan pada 2009, hanya tiga pemain Asia tersenarai dalam kalangan 10 calon teratas sebagai penerimanya dan kini, pemain Malaysia, Mohd. Faiz tersenarai sebagai antara tiga pesaing teratas untuk memenangi anugerah itu.

Kumi Yokoyama dan Hisato Sato dari Jepun, masing-masing tidak termasuk dalam senarai tiga pesaing teratas untuk menerima anugerah itu pada 2010 dan 2014.

Selama ini, anugerah itu hanya dibolot pemain Eropah dan Amerika Selatan seperti Cristiano Ronaldo dan Neymar. – MalaysiaGazette