Home Dunia Pendatang asing tambah populasi Jerman

Pendatang asing tambah populasi Jerman

Populasi Jerman kini mencecah 83 juta. Foto Agensi

JERMAN – Populasi Jerman bertambah sebanyak 600,000 tahun lalu, sekali gus merekodkan 82.8 juta penduduk yang dipacu oleh kedatangan pendatang asing.

Pejabat Statistik Persekutuan berkata, pada unjuran awal bagi tahun 2016, jumlah populasi meningkat berbanding tahun sebelumnya 82.5 juta pada akhir 2002, meskipun jumlah kematian pada 2016 melebihi bilangan kelahiran antara 150,000 dan 190,000.

Jumlah kematian mengatasi angka kelahiran di Jerman sejak 1972, dengan lebih daripada 5 juta kurang daripada kelahiran berbanding kematian.

Bagaimanapun, untukmenangani trend itu, lebih daripada satu juta orang melarikan diri dari perang dan kemiskinan di Timur Tengah, Afrika berpusu-pusu ke Jerman pada 2015 dan 2016, dipacu oleh ekonomi yang kukuh, undang-undang perlindungan yang agak liberal dan sistem murah hati negara itu.

Sejak kemuncak krisis hutang zon euro, Jerman juga menarik ramai pendatang dari negara-negara Eropah seperti Greece dan Sepanyol.

Angka-angka yang digunakan untuk mengira penghijrahan bersih adalah berdasarkan nombor mendaftar di pejabat pendaftaran. Pemohon suaka pada mulanya ditempatkan di pusat-pusat penerimaan dan umumnya hanya didaftarkan kemudian.

Pertumbuhan ekonomi yang stabil sejak tahun 2010 dan dasar-dasar murah hati oleh kerajaan sejak tahun-tahun kebelakangan ini telah membantu meningkatkan kadar kelahiran tetapi ia masih di bawah kadar kematian.

Jumlah sokongan kerajaan terhadap pelarian juga meningkat. Pada tahun lalu dan 2017 kerajaan memperuntukan sebanyak AS$30.64 bilion bagi kemudahan dan mengintegrasikan lebih daripada sejuta suaka politik yang memasuki Jerman. – MalaysiaGazette