Home Utama Dua lagi pemimpin kanan DAP akan keluar parti

Dua lagi pemimpin kanan DAP akan keluar parti

Tunku Abdul Aziz Ibrahim

KUALA LUMPUR – Dua lagi pemimpin kanan DAP dijangka keluar parti tidak lama lagi, kurang daripada 48 jam selepas empat pemimpin DAP Melaka mengumumkan peletakan jawatan mereka, kata bekas Naib Pengerusi DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim.

“Satu dari Selangor dan seorang dari Johor. Kedua-dua pemimpin paling kanan. Bila? Tidak lama lagi. Benda ini sudah jadi buah mulut dalam lingkungan parti sejak lama. Ini adalah permulaan kejatuhan DAP.

“Saya percaya jumlah yang keluar parti akan meningkat. Orang ramai sudah mula membuka mata mereka. Mereka sangat marah apabila tiba-tiba sahaja ada kerjasama Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Bayangkan, Mahathir sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, telah memasukkan banyak anggota DAP dalam Pusat Tahanan Kamunting di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri dan tiba-tiba anda membentuk kerjasama dengan dia? Mereka tidak dapat menerima perkara ini, “katanya kepada Bernama hari ini.

Empat pemimpin DAP Melaka, yang terdiri daripada tiga wakil rakyat Lim Jak Wong (Bachang), Chin Choon Seong (Kesidang) dan Goh Leong San (Duyong), dan Kota Ahli Melaka Parlimen Sim Tong Him mengumumkan peletakan jawatan mereka sebagai ahli DAP pada Ahad lalu.

Mereka mendakwa telah hilang keyakinan terhadap parti dan juga kecewa dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng kerana hubungan rapat parti itu dengan Tun Dr Mahathir.

Tunku Abdul Aziz menyifatkan ahli-ahli DAP yang keluar parti umpama virus yang akan membiak dan merebak menjadi penyakit yang akhirnya akan memberi kesan kepada kepimpinan, pakatan pembangkang parti dan persediaan mereka untuk pilihan raya umum akan datang.

“Secara dalaman, DAP adalah sangat lemah sekarang. Kepimpinan parti atau apa yang dipanggil ‘Dinasti Lim’ akan jatuh. Peletakan jawatan pemimpin Melaka adalah permulaan, ia menyebabkan DAP goyah.

“Itulah sebab mengapa anda jangan sentiasa menyalahkan orang lain dan perlu menerima kesalahan-kesalahan kamu. Orang ramai, ahli, penyokong tidak berpuas hati. Anda tidak pernah mengambil berat dan mendengar mereka walaupun anda mendakwa ada ‘ruang untuk semua pandangan’ yang jelas begitu retorik. Ia adalah masa untuk anda untuk menerima hukuman itu, “katanya.

Sementara itu, bekas Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Zulkifli Mohd Noor juga membayangkan perkara yang sama dengan mengatakan DAP kini di tengah-tengah perpecahan dengan lebih ramai ahli dan pemimpin dijangka keluar parti tidak lama lagi.

Beliau berkata, ini kerana kumpulan itu tidak berpuas hati telah hilang sabar dengan pucuk pimpinan parti yang dilihat tidak lagi relevan dengan perjuangan parti itu termasuk membuat pelbagai keputusan untuk kepentingan peribadi.

“Mereka mahu mengkritik parti tetapi mereka terpaksa menghadapi tindakan. Mereka hanya boleh melihat, boleh mendengar tetapi tidak boleh bercakap atau mengkritik. Mereka berharap untuk perubahan selepas kejayaan DAP pada pilihan raya umum 2008 dengan menguasai Pulau Pinang dan membentuk pakatan yang kuat di negeri ini tetapi perjuangan DAP telah berubah.

“Walaupun terdapat hanya empat individu yang keluar sekarang, perlu diingat bahawa mereka adalah yang berkaliber tinggi dan mempunyai pengalaman yang luas mengenai DAP dan membentuk tulang belakang kepada perjuangan DAP di Melaka,” katanya.

Zulkifli, yang juga presiden Parti Alternatif Rakyat (PAP) berkata, apa yang berlaku di Melaka akan menjadi mimpi buruk bagi persiapan DAP bagi pilihan raya umum ke-14 tidak lama lagi. – MalaysiaGazette