Nahas pesawat Rusia yang terhempas di Semenanjung Sinai, Mesir pada 2015 menyebabkan beberapa syarikat penerbangan menggantung operasi. foto Agensi

CAIRO – Mesir kekecewaan berikutan keengganan Britain untuk meneruskan penerbangan dari United Kingdom ke resort Laut Merah Sharm al-Sheikh.

Britain menggantung penerbangan ke pusat peranginan itu selepas Kumpulan IS menembak jatuh pesawat Rusia pada tahun 2015.

Isu keselamatan syarikat penerbangan itu terkandung dalam perbincangan yang melibatkan Menteri Luar British Boris Johnson yang melawat Presiden Mesir, Abdel Fattah al-Sisi dan Menteri Luar, Sameh Hassan Shoukry.

Johnson memuji Mesir sebagai rakan lama Britain dan menyatakan pendiriannya yang menentang keganasan dan idea pelampau idea, menurut kenyataan British.

Tetapi Shoukry berkata, penggantungan berterusan penerbangan Britain penerbangan ke Sharm al-Sheikh, yang menjadi destinasi popular untuk pelancong Inggeris, adalah tidak wajar.

Britain dan Jerman mengenakan larangan dalam penerbangan ke tempat-tempat tertentu di Mesir berikutan nahas pesawat Rusia ke atas Semenanjung Sinai yang menyebabkan kesemua 224 orang terbunuh.

“Tindakan berterusan menghentikan penerbangan ke destinasi pelancongan Mesir adalah tidak difahami dan tidak wajarm” kata kenyataan Menteri Luar Mesir.

Rusia juga masih menggantung semua penerbangan ke Mesir sehingga hari ini.

Lebih daripada enam tahun kegawatan politik di Mesir sejak penggulingan Hosni Mubarak pada tahun 2011 telah menjauhkan pelabur dan pelancong.

Penggantungan penerbangan menjejaskan ekonomi Mesir dan ia tidak konsisten dengan janji-janji Britain yang mahu menyokong Mesir”, kata kenyataan itu.

Kenyataan British tidak menyebut bila penerbangan berkenaan akan disambung semula.

Semasa lawatan itu, Britain dan Mesir menamatkan perjanjian jaminan pinjaman AS$150 juta untuk membantu Mesir melengkapkan program pembaharuan ekonomi, kata Kedutaan British. – MalaysiaGazette