Pesawat AP-3C Orion

SYDNEY – Pasukan pertahanan Australia akan menghantar dua pesawat pengawasan ketenteraan untuk membantu tentera Filipina memerangi militan Islam di Marawi.

“Kerajaan Filipina telah menerima tawaran Australia dua pesawat Pertahanan Angkatan Pertahanan AP-3C Orion untuk memberikan sokongan pengawasan kepada Angkatan Tentera Filipina.

“Ancaman serantau dari keganasan, khususnya dari Daesh dan pejuang asing, adalah ancaman langsung terhadap Australia dan kepentingan kita,” kata Menteri Pertahanan Australia, Marise Payne.

Pertempuran antara kumpulan pengganas dan tentera di Marawi sejak lima minggu lalu telah meragut 369 nyawa, menurut anggaran rasmi.

Ia juga mengejutkan negara-negara Asia Tenggara yang bimbang kepada pengganas Daesh – yang mendapat sokongan di Iraq dan Syria – sedang berusaha untuk menubuhkan kubu kuat di selatan Filipina dikhuatri boleh mengancam seluruh rantau ini.

Kapal perang Indonesia dan Malaysia melancarkan serangan balas pemberontakan bersama kapal Filipina di perairan berdekatan.

Amerika Syarikat telah mengerahkan tentera berhampiran bandar yang dikepung, walaupun mereka tidak bertempur di sana dan juga menyediakan pesawat pengawasan P-3 untuk membantu Filipina dalam pertempuran.

Australia tidak memberi butiran mengenai tempat pesawat itu akan digunakan. – MalaysiaGazette