Home Ekonomi Bursa gunakan RENTAS untuk penyelesaian bayaran

Bursa gunakan RENTAS untuk penyelesaian bayaran

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Bhd telah mula menggunakan Sistem Pemindahan Dana dan Sekuriti Elektronik (RENTAS) untuk penyelesaian pembayaran di Bursa Malaysia Derivatives Clearing Bhd (BMDC).

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Seri Tajuddin Atan berkata, fasa seterusnya akan melihat pemeteraian penyelesaian pasaran sekuriti ke platform yang sama.

“RENTAS akan mengurangkan risiko penyelesaian untuk pertukaran terutamanya dalam pemindahan dana antara bank dan pertukaran untuk sistem penyelesaian nilai seperti yang digunakan untuk penempatan sekuriti.

“Ini akan meningkatkan lagi kecekapan mekanisme pembayaran penempatan,” katanya dalam kenyataan di sini.

RENTAS adalah satu-satunya sistem pembayaran nilai besar di Malaysia yang dikendalikan dan diurus oleh Bank Negara Malaysia.

Ia menyediakan penyelesaian peminjaman wang antara bank dalam pelbagai mata wang, penyelesaian sekuriti hutang pelbagai mata wang dan perkhidmatan depositori.

Dengan penggunaan RENTAS, BMDC kini boleh menggunakan sistem ini untuk melaksanakan tanggungjawab penyelesaian daripada peserta penjelasan sebelum permulaan sesi dagangan pagi.

Ia juga membolehkan BMDC melakukan panggilan antara hari bagi sesi dagangan pagi dan petang, kata bursa.

Menurut beliau, cara itu adalah satu langkah ke hadapan dari proses penyelesaian manual yang sebelum ini dilaksanakan.

Bursa Malaysia berkata, dengan melaksanakan penyelesaiannya melalui RENTAS, BMDC akan mematuhi sepenuhnya prinsip-prinsip infrastruktur pasaran kewangan (PFMI), yang menjalankan penyelesaian wang menggunakan wang bank pusat.

PFMI adalah sebahagian daripada 24 piawaian utama yang dianggap penting oleh masyarakat antarabangsa untuk mengukuhkan dan memelihara kestabilan kewangan. – MalaysiaGazette