Md Raus Sharif

KUALA LUMPUR – Tan Sri Md Raus Sharif malam tadi mengangkat sumpah sebagai Ketua Hakim Negara selama tiga tahun berkuatkuasa hari ini.

Md Raus menerima surat cara pelantikan daripada Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V dalam satu upacara di Bilik Singgahsana Kecil, Istana Negara di sini.

Upacara pengurniaan watikah pelantikan dan angkat sumpah jawatan turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said, Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, Hakim Besar Malaya Tan Sri Ahmad Maarop dan Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Latifah Mohd Tahar.

Pada 1 April lepas, Md Raus dilantik sebagai Ketua Hakim Negara ke-14 bagi menggantikan Tun Arifin Zakaria yang bersara pada usia 66 tahun dan 6 bulan pada 31 Mac lepas. Umur persaraan bagi para hakim ialah 66 tahun.

Sebelum ini, Md Raus sebagai Presiden Mahkamah Rayuan dilanjutkan perkhidmatannya selama enam bulan dari 4 Feb ke 3 Ogos. Pada tempoh sama, beliau dilantik sebagai Ketua Hakim Negara yang baharu pada 1 April.

Pada 7 Julai lepas, Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataannya berkata Md Raus menyandang jawatan Ketua Hakim Negara bagi tempoh tiga tahun bermula 4 Ogos selepas dilantik sebagai hakim tambahan bagi Mahkamah Persekutuan mulai tarikh dan bagi tempoh yang sama. – Bernama