SINGAPURA – Penyelam Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) dan Kor Marin menemukan lapan lagi mayat kelasi kapal USS John S McCain di dalam kapal tersebut menurut Armada Ketujuh AS hari ini.

Dua mayat anak kapal dijumpai minggu lepas.

Kapal pemusnah peluru berpandu itu berlanggar dengan kapal dagang Alnic MC di perairan timur Selat Melaka dan Singapura 21 Ogos lepas.

Kejadian itu sedang disiasat bagi menentukan fakta dan keadaan perlanggaran, menurut Tentera Laut AS di laman webnya.

Sementara itu, Pihak Berkuasa Maritim dan Pelabuhan Singapura (MPA) berkata, usaha pencarian dalam kapal itu ditamatkan selepas Tentera Laut AS mengumumkan semua 10 anak kapal ditemukan.

Singapura sebelum ini menyelaraskan operasi mencari dan menyelamat dengan AS, Australia, Indonesia dan Malaysia yang meliputi kawasan seluas 5,524 km persegi.

Operasi berkenaan melibatkan lebih 300 anggota agensi Singapura termasuk MPA dan Angkatan Tentera Singapura (SAF), Polis Pengawal Pantai Singapura (PCG) dan Angkatan Pertahanan Awam Singapura (SCDF).

Operasi diketuai Singapura itu ditangguh pada 9 malam 24 Ogos selepas Tentera Laut AS mengumumkan penggantungan usaha mencari dan menyelamat untuk memberi tumpuan kepada pencarian dalam kapal.

Singapura terus menyokong Tentera Laut AS dalam pencarian dalam kapal di Pangkalan Tentera Laut Changi sehingga semua anak kapal dijumpai.

“Bagi pihak semua agensi terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat ini, MPA menzahirkan ucapan takziah kepada keluarga dan orang tersayang kepada anak kapal Tentera Laut AS yang maut. Kami berharap mereka akan mendapat kekuatan melalui saat-saat yang sukar ini,” kata Ketua Eksekutif MPA Andrew Tan dalam satu kenyataan. – MalaysiaGazette