Roy Keane

LONDON – Roy Keane menegaskan bekas rakan sepasukannya di Manchester United, Ryan Giggs akan bernilai £2 bilion dalam pasaran perpindahan pada hari ini.

Dia turut menyindir kelab-kelab gergasi ketika ini yang menawarkan jumlah bayaran secara besar-besaran untuk pemain ‘sederhana.

Penolong pengurus Republik Ireland itu turut melahirkan rasa terkejut dengan nilai perpindahan yang telah dibayar pada musim panas ini dengan Paris Saint-Germain membayar nilai yang mengejutkan sebanyak €222 juta bagi Neymar.

Kelab Perancis itu juga dikatakan bersedia untuk melabur secara besar-besaran sekali lagi untuk bintang Monaco, Kylian Mbappe.

Keane yang bermain di bawah skuad bintang Sir Alex Ferguson untuk Manchester United bersama-sama pemain seperti Peter Schmeichel, Jaap Stam, David Beckham, Paul Scholes, Ryan Giggs, Ruud van Nistelrooy serta bintang Real Madrid Cristiano Ronaldo yang bernilai £80 juta ketika dia meninggalkan Old Trafford ke Real lapan tahun yang lalu.

Ditanya apakah nilai perpindahan Van Nistelrooy pada ketika ini, beliau menjawab dengan senyuman: “Ruud pasti akan bernilai satu bilion di pasaran masa kini.

“David Beckham? Satu bilion. Ryan Giggs? Dua bilion.”

Dia berkata; “Memang sukar dibayangkan nilai perpindahan di luar sana terutamanya untuk pemain yang sederhana. Pemain sederhana bernilai £35 juta. Sukar untuk saya percayai.

“Saya tidak benar-benar menganalisanya terlalu mendalam, tetapi itulah harga pasaran pada masa ini. Tidak terdapat banyak pemain bagus di luar sana. Pemain yang benar-benar bagus akan berpindah untuk nilai yang besar dan ia semakin jelas sekarang.

“Apabila pemain sederhana berpindah untuk £30 – 40 juta, ia membuatkan anda menggaru kepala. Tetapi jika kelab telah bersedia untuk membayar dengan nilai itu, maka ianya bukanlah kesalahan pemain.”

Ditanya lagi berapakah nilai yang mungkin untuk dirinya pada masa kini, Keane menjawab: “£3.75 juta, saya rasakan.” – MalaysiaGazette