Ketua Wanita UMNO Tan Sri Shahrizat Abd Jalil (tiga, kanan) menabur bunga rampai kepada 16 pasangan pengantin pada Majlis Walimatulurus Perdana di Dataran Temerloh, hari ini.pix BERNAMA

TEMERLOH – Buat pertama kalinya Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) menganjurkan Majlis Walimatulurus Perdana di Dataran Temerloh, Pahang dengan melibatkan sebanyak 16 pasangan pengantin.

Mereka diraikan dan dirasmikan oleh Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil yang juga Pengerusi MPWK.

Menurut Bendahari MPWK, Hamnah Jali, penganjuran program itu bermula semalam dengan majlis pernikahan sebanyak 14 pasangan di Masjid Besar Temerloh manakala dua lagi pasangan pengantin sudah bernikah lebih awal.

Penyertaan dan saringan untuk program Walimatul Urus Perdana itu dibuka dalam masa dua bulan semenjak Mei lalu khusus bagi pasangan yang salah seorangnya warga Temerloh dan berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

“Jika didapati penganjuran majlis yang julung kali diadakan di Temerloh ini berjaya berkemungkinan MPWK akan membuka penyertaan pasangan anak anak muda yang ingin berkahwin bagi program tahun depan pula,” katanya hari ini.

Bagi pasangan pengantin yang menyertai program itu, Siti Shafiqah Busu, 29,dan Muhammad Azuan Nizam Abdullah Sani, 29, program seperti itu dapat menjimatkan kos.

Menurutnya, setiap pasangan yang diraikan hari ini hanya perlu membayar RM2,000.

“Program Walimatulurus Perdana ini bagus terutamanya untuk pasangan muda yang kurang peruntukan untuk majlis perkahwinan dengan kenaikan kos barang, dapat membantu meringankan pasangan dan keluarga mereka yang nak buat majlis kahwin,” tambah Siti Shafiqah lagi.

Setiap pasangan juga diberikan sebuah khemah dan 200 jumlah jemputan. – MalaysiaGazette