Gambar hiasan

HOUSTON – Harga minyak susut lebih daripada satu peratus dalam dagangan hari ini selepas merekodkan keuntungan empat hari.

Minyak mentah Brent jatuh sebanyak 1.6 peratus atau AS$0.92 kepada AS$57.23 setong. Ia masih melepasi 30 peratus paras setengah tahun.

Manakala minyak Amerika Syarikat susut 1.4 peratus kepada AS$51.29, juga masih hampir 25 peratus lebih tinggi berbanding harga rendah pada bulan Jun.

Ketegangan di Timur Tengah telah memacu harga minyak tetapi para penganalisis berkata, tetapi penganalisis mengatakan kebimbangan itu kini berharga di pasaran.

“Risiko geopolitik yang menyumbang dalam pasaran sudah mula tiba,” kata John Kilduff, rakan kongsi di dana lindung nilai, Again Capital LLC.

Para pegawai Kurdish berkata, beribu-ribu telah melarikan diri dari rantau Kirkuk kerana bimbang terhadap penganiayaan sejak pasukan bersenjata Iraq mengambil alih berikutan satu referendum mengenai kemerdekaan Kurdish ditolak oleh Baghdad.

Iraq menjangka pengeluaran minyak di Kirkuk dipulihkan pada Ahad.

Sementara itu, Chevron Corp berkata, ia menggantung sementara aktiviti penggerudian minyak dan gas di Kurdistan Iraq.

Penganalisis berkata, mereka telah melihat beberapa pengambilan untung selepas dua minggu keuntungan. Ekuiti tenaga juga lemah, jatuh ke paras rendah 3 1/ 2 minggu.

Presiden Donald Trump menolak pengesahan pematuhan rundingan nuklear dengan Iran, menyebabkan Kongres mempunyai 60 hari untuk memutuskan tindakan ke atas Tehran.

Ia memberi bayangan bahawa sekatan semula terhadap Iran, yang mengurangkan kira-kira 1 juta tong semasa pusingan sebelumnya.

Bagaimanapun, ia mustahil yang Amerika Syarikat akan mendapat kerjasama yang sama dengan negara-negara lain semasa sekatan sebelum ini dilakukan. – MalaysiaGazette