P. Kamalanathan

Adakah Timbalan Menteri, P. Kamalanathan mangsa buli?

Terdapat tiga kategori utama buli – buli secara lisan, buli sosial dan buli fizikal. Buli termasuk tindakan seperti membuat ancaman, menyebarkan khabar angin atau setengah daripada kebenaran sebenar, dan menyerang seseorang secara lisan atau secara fizikal. Buli adalah tindakan yang agresif dan sering diulangi untuk menyakiti individu lain secara fizikal, mental atau emosi.

Buli berlaku di mana-mana, sekolah dan juga tempat kerja. Bagaimanapun, penulis ingin menarik minat pembaca tentang bagaimana seseorang yang bergelar Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk P. Kamalanathan menjadi mangsa ‘buli’ oleh sebuah akhbar Tamil di negara ini.

Ramai mungkin tertanya-tanya bagaimana ini boleh dilakukan? Seorang Timbalan Menteri yang dibuli oleh akhbar Tamil?

Selama lebih dari 10 hari berturut-turut akhbar ini telah menerbitkan laporan berita yang mengetengahkan isu-isu yang dihadapi oleh sekolah-sekolah Tamil di negara ini. Yang baik dan buruk yang boleh diperdebatkan oleh orang ramai.

Namun pada masa yang sama, ada maksud tersirat yang berniat ‘jahat’ dengan cara berita ini diterbitkan.

Untuk makluman, akhbar ini dengan sengaja akan menerbitkan di halaman muka depan tentang kekurangan sekolah Tamil dengan menyelitkan gambar Kamalanathan.

Perkara-perkara yang berkaitan dengan sekolah adalah di bawah bidang kuasa kementerian pendidikan. Dengan memaparkan foto Kamalanathan di sebelah berita ini, ia boleh memberi persepsi kepada pembaca dan orang awam bahawa semua isu ini adalah kesalahan Kamalanathan. Fotonya dilampirkan bersama berita negatif di sekolah Tamil setiap hari tanpa gagal saban hari.

Kamalanathan dikenali sebagai Timbalan Menteri yang rajin dan komited serta Ahli Parlimen untuk Hulu Selangor. Melihat halaman sosial Facebook beliau di pkamalanathan cukup bukti bagi sesiapa sahaja untuk tidak meragui orang ini. Beliau adalah seorang pekerja yang tidak kenal lelah dan telah membawa banyak perubahan dan pembangunan ke sekolah-sekolah Tamil di negara ini melalui bantuan kerajaan Malaysia.

Saya telah mengambil inisiatif untuk menyiasat berita ini dengan kementerian pendidikan untuk mendapatkan penilaian yang adil mengenai isu-isu yang dibangkitkan dalam artikel harian selama lebih dari sepuluh hari berturut-turut. Saya terkejut apabila mendapati bahawa kementerian pendidikan menyedari isu-isu yang diterbitkan serta mereka masih sedang berusaha untuk menyelesaikan semua cabaran yang dihadapi.

Beberapa isu itu sendiri disebabkan oleh konflik antara sekolah dan Lembaga Gabenor sekolah yang membuatnya sukar untuk diselesaikan. Sesetengah sekolah juga tidak memenuhi semua keperluan majlis tempatan dan memerlukan pembiayaan tambahan dari kerajaan untuk menyelesaikan projek. Ini adalah isu sensitif dan memakan masa yang memerlukan sokongan dan kerjasama dari banyak pihak. Kementerian Pendidikan telah dan sedang berusaha untuk menangani semua isu ini tetapi mereka tidak boleh melakukannya sendiri kerana ia merupakan tanggungjawab kolektif yang mengharuskan semua pihak untuk bekerjasama.

Walau bagaimanapun, saya ‘terkejut’ terkejut akhbar ini tidak mendekati kementerian pendidikan atau Kamalanathan untuk sebarang maklumat atau penjelasan sebelum artikel itu diterbitkan. Oleh itu, mereka telah menerbitkan setengah kebenaran untuk memberi persepsi negatif terhadap Kamalanathan dan kementerian pendidikan. Adakah ini dianggap sebagai laporan beretika?

Kini menimbulkan persoalan mengenai niat artikel ini setiap hari di muka hadapan dengan diringi foto-foto Kamalanathan di samping setiap berita yang diterbitkan. Adakah terdapat agenda tersembunyi untuk ‘membuli’ ini atau kempen politik dalam kalangan masyarakat India?

Adalah menarik untuk memerhatikan sebuah akhbar yang ingin dilihat sebagai juara bagi kesejahteraan sekolah-sekolah Tamil di Malaysia sebenarnya gagal memberi keunggulan dan penglihatan yang tinggi apabila bangunan-bangunan sekolah Tamil baru siap dan diserahkan kepada sekolah untuk beroperasi dalam persekitaran yang lebih baik.

Dalam tempoh ‘buli’ ini, pada 15 Januari 2018 kementerian pendidikan yang diwakili oleh Kamalanathan menyerahkan sebuah bangunan baru untuk SJK (T) Rumbia di Melaka. Tiada penglihatan yang menonjol di halaman depan diberikan. Pada 16 Januari 2018, satu lagi bangunan baru telah siap dan diserahkan kepada SJK (T) Ladang Bukit Serampang di Johor. Sekali lagi tiada laporan berita yang menonjol diberikan dalam surat khabar ini. Terdahulu, peruntukan khas sebanyak RM400,000 kepada SJK (T) Alor Gajah untuk memperbaiki infrastruktur mereka serta peruntukan RM10 juta untuk membina 50 pra sekolah di sekolah Tamil ​​juga tidak diberi apa-apa pengiktirafan. Semua maklumat ini boleh dilihat di halaman facebook Kamalanathan.

Dalam laman facebook Kamalanathan ianya seperti kad laporan ketelusan dan akauntabiliti yang tidak boleh dipertikaikan. Setiap peruntukan dan janji yang diumumkan oleh kerajaan dipaparkan kepada rakyat jelata secara telus. Sangat terperinci bahawa tidak ada ruang bagi sesiapa untuk membuat spekulasi atau bagi mana-mana pihak untuk mempertikaikan menerima dana yang dijanjikan.

Dengan rekod yang bersih dan telus, kini anda tertanya-tanya mengapa akhbar ini menyerang peribadi Kamalanathan? Adakah terdapat agenda yang lebih besar di sebalik ‘buli’ ini?

Saya kira sudah tiba masanya Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mengkaji kembali Undang-Undang Akta Pencetakan & Penerbitan 1984 dengan memasukan kategori penulisan ‘buli’ bai mengekang insiden seperti ini berlaku pada masa hadapan.

TomSam

Selayang