Home Ekonomi Kelas perniagaan A350 Malaysia Airlines setanding pesaing

Kelas perniagaan A350 Malaysia Airlines setanding pesaing

Kapten Izham Ismail

PETALING JAYA – Bahagian kelas perniagaan pesawat Airbus A350-900 XWB baharu Malaysia Airlines Berhad (MAB) menyediakan tempat duduk lebih luas dan nisbah tandas setanding dengan pesaingnya, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Izham Ismail.

Beliau berkata, syarikat penerbangan itu mengambil perhatian akan kebimbangan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai tentang aduan penumpang berkaitan tempat duduk dalaman dan kurangnya tandas di segmen kelas perniagaan dalam pesawat baharu Airbus A350-900 XWB.

“Bagaimanapun, apa yang paling penting kepada kami adalah pengalaman pelanggan semasa penerbangan dan pelanggan yang menghabiskan 90 peratus daripada masa semasa penerbangan di tempat duduk, bukan di tandas.

“Kami amat berbangga yang tempat duduk itu sendiri setanding dengan pesaing kami seperti Lufthansa, KLM dan British Airways,” katanya pada sidang akhbar selepas menyaksikan majlis permeteraian perjanjian perkongsian latihan antara Akademi Malaysia Airlines dengan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di sini, hari ini.

Beliau berkata, Malaysia Airlines menyifatkan produknya sebagai ‘premium’ dan bukan ‘mewah’ seperti Emirates Airline dan Qatar Airways.

Akademi Malaysia Airlines merupakan cabang latihan Malaysia Aviation Group (MAG).

Perkongsian itu akan membolehkan akademi tersebut menawarkan 10 kursus lATA pada peringkat permulaan dengan kursus pertama akan bermula pada 26 Feb. – MalaysiaGazette