GENEVA – Orang dewasa dan kanak-kanak perlu mengambil maksimum 10 peratus daripada kalori harian mereka dalam bentuk lemak tepu seperti daging dan mentega dan satu peratus daripada lemak trans untuk mengurangkan risiko penyakit jantung, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Cadangan draf, yang pertama sejak tahun 2002, bertujuan untuk mengurangkan penyakit tidak berjangkit yang didahului oleh penyakit kardiovaskular, yang menyebabkan 72 peratus daripada 54.7 juta kematian yang dianggarkan di seluruh dunia setiap tahun.

Kebanyakannya sebelum berusia 70 tahun.

“Pengambilan asid lemak tepu diet dan asid trans-lemak mesti diberi perhatian khusus kerana tahap pengambilan tinggi dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit kardiovaskular,” kata Dr. Francesco Branca, Pengarah Jabatan Pemakanan untuk Kesihatan dan Pembangunan WHO.

Cadangan diet itu berdasarkan bukti saintifik yang dibangunkan dalam 15 tahun yang lalu, katanya.

Lemak tepu ditemui dalam makanan dari sumber haiwan seperti mentega, susu lembu, daging, salmon dan telur kuning, dan dalam beberapa produk yang ditanam tumbuhan seperti coklat, mentega koko, kelapa, minyak isirong sawit dan sawit.

Seorang dewasa aktif memerlukan kira-kira 2,500 kalori sehari, kata Branca.

Jadi kita bercakap tentang 250 kalori yang datang dari lemak tepu dan kira-kira sedikit kurang daripada 30 gram lemak tepu,” katanya.

Jumlah lemak boleh didapati dalam 50 gram mentega, 130-150 gram keju dengan 30 peratus lemak, satu liter lemak penuh lemak, atau dalam 50 gram minyak sawit, katanya.

Lemak trans berlaku secara semulajadi dalam produk daging dan tenusu.

Tetapi sumber utama dihasilkan secara industri dan terdapat dalam makanan panggang dan goreng seperti kentang goreng dan donut, makanan ringan dan sebahagiannya daripada minyak masak dan lemak yang dihidrogenkan, sering digunakan oleh restoran dan penjual jalanan.

WHO mengatakan bahawa jumlah lemak tepu dan lemak trans tepu yang berlebihan harus digantikan oleh lemak tak tepu, seperti ikan, kanola dan minyak zaitun.

“Mengurangkan pengambilan asid lemak tepu telah dikaitkan dengan pengurangan risiko penyakit jantung koronari yang ketara apabila digantikan dengan asid lemak karbohidrat atau karbohidrat dari bijirin keseluruhan,” katanya.

Jumlah penggunaan lemak tidak boleh melebihi 30 peratus daripada jumlah pengambilan tenaga untuk mengelakkan kenaikan berat badan yang tidak sihat, tambahnya. – MalaysiaGazette