SYDNEY – Singapura Airlines (SIA) berhasrat melancarkan perkhidmatan tanpa henti ke Los Angeles tidak lama lagi, kata ketua pegawai eksekutifnya, Goh Choon Phong.

Syarikat penerbangan itu sebelum ini merancang untuk memulakan penerbangan tanpa henti ke Newark – berhampiran New York – pada bulan Oktober.

Pelancong juga boleh menjangkakan lebih banyak penerbangan tanpa henti ke destinasi Amerika Syarikat lain, kata Goh.

“Kami melihat ke mana lagi (di Amerika Syarikat) untuk terbang,” kata Goh kepada pemberita di luar mesyuarat agung tahunan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) di Sydney.

SIA akan mengendalikan penerbangan tanpa henti ke Lapangan Terbang Antarabangsa Newark Liberty dan Los Angeles dengan pesawat udara ultra-panjang Airbus A350-900ULR yang baru.

Dengan tujuh pesawat yang akan diterima menjelang akhir Mac 2019, syarikat penerbangan itu perlu mencari lebih banyak peluang terbang di Amerika Syarikat.

“Tujuh pesawat mungkin lebih daripada apa yang diperlukan untuk New York dan Los Angeles,” ujar Goh.

Pada Oktober 2016, syarikat penerbangan itu mula terbang tanpa henti bagi laluan Singapura dan San Francisco – perkhidmatan yang boleh dikendalikan dengan pesawat A350-900.

Ditanya apakah syarikat penerbangan itu akan terus terbang ke Los Angeles melalui Tokyo dan Seoul apabila penerbangan tidak henti-henti ke bandar Amerika Syarikat, Goh berkata: “Struktur bagi rangkaian Amerika Syarikat kita pastinya akan dilihat semula dan sebarang implikasi akan diumumkan”.

Penerbangan ke Newark akan menawarkan 67 kelas perniagaan dan 94 kerusi ekonomi premium dan meliputi jarak lebih daripada 15,000km, dengan masa penerbangan kurang dari 19 jam. – MalaysiaGazette