Muhamad Afiq Aiman,
Muhamad Afiq Azman,
KUALA LUMPUR – Ketika suasana ceria umat Islam di negara ini menyambut Aidilfitri, namun bagi Muhamad Afiq Azman, 17, dan adiknya Nur Iman Syahirah Azman, 11, mereka masih diselubungi kesedihan biarpun sudah empat tahun beraya tanpa kehadiran bapa mereka.
Terpancar wajah kesedihan yang ditunjukkan Nur Iman ketika ditemubual Malaysia Gazette Dalam majlis berbuka puasa anjuran Ceres Jewels baru-baru ini.
Ujarnya, kematian bapa merubah hidup mereka dengan sekelip mata.
“Tahun pertama kami sambut Aidilfitri juga, tapi masih bersedihlah. Persiapan raya memang ibu dan abang-abang yang sediakan.
“Aidilfitri disambut seperti biasa namun jauh di sudut hati masih ada rasa kekurangan dan kesedihan, orang lain sambut Aidilfitri dengan gembira dan seronok, tapi lain pula dengan nasib kami,” katanya.
Tambah Nur Iman, beliau dan keluarga akan menziarahi pusara bapanya di Meru terlebih dahulu pada pagi Aidilfitri sebelum menyambutnya bersama rakan-rakan yang lain.
Nur Iman Syakirah Azman
Nur Iman Syakirah Azman
“Perkara pertama yang kami sekeluarga lakukan pada pagi raya adalah dengan menziarahi pusara arwah ayah, kami sekeluarga akan ke sana dan bersihkan pusara ayah.
“Memang sedihkan, kecil lagi sudah kehilangan ayah, tapi kami diajar agar supaya tidak merintih dan teruskan hidup,” katanya.
Arwah bapanya, Azman Mamat meninggal dunia akibat sakit jantung empat tahun lalu, Nur Iman ketika itu berusia 9 tahun.
Menurut Mohamad Afiq abang kepada Nur Iman, semenjak ketiadaan bapanya yang meninggal dunia pada 2014, ibu dan abang sulungnya, Mohamad Affan yang menyediakan keperluan raya mereka sekeluarga.
Tambah Afiq, tugas sebagai bapa digalas abangnya Affan ekoran ibunya tidak bekerja.
“Tahun pertama paling perit buat kami sebab biasanya arwah ayah yang sediakan semua kelengkapan Aidilfitri kami tujuh beradik. Malah kami sekeluarga terasa kehilangan arwah setiap kali tibanya Ramadan dan Syawal,” katanya lagi. -Malaysia Gazette.