Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pasir Gudang, Noor Azleen Ambros.
Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pasir Gudang, Noor Azleen Ambros.

JOHOR BAHRU – Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sememangnya seorang yang sangat angkuh dan sombong apabila tetap mempertahankan tindakannya membuat kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Mandarin.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pasir Gudang, Noor Azleen Ambros berkata, tindakan Guan Eng itu juga membuktikan sifat dan keperibadian sebenar beliau sebagai menteri kementerian berkenaan.

“Ini sekaligus menjadikan jati diri serta identiti beliau sebagai seorang rakyat Malaysia yang bertanggung jawab, boleh dipersoal dan dipertikaikan berdasarkan beberapa asas,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Yang pertama, kata Noor Azleen, amalan tersebut jelas bertentangan dengan Perkara-Perkara berkaitan kedudukan dan martabat Bahasa Melayu, seperti yang sedia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia(Perkara 152 (1).

Tambahnya, amat jelas tindakan dan amalan itu menzahirkan niat dan matlamat kerajaan Pakatan Harapan yang tidak berhasrat mengangkat prinsip serta menterjemah semangat murni yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Ini juga bolehlah ditafsirkan sebagai cubaan menghina kedaulatan Perlembagaan Persekutuan,” tegasnya.

Beliau berkata, kedua, bahasa adalah simbol dan lambang perpaduan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, namun, dengan amalan penggunaan bahasa Mandarin bagi urusan rasmi dibimbangi menjadi punca perpecahan perpaduan dan muafakat dalam kalangan rakyat Malaysia jika tidak dihentikan segera.

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat negara ini yang mempunyai jati diri dan identiti rakyat Malaysia yang jitu, tulen, dan sebenar untuk membuat penilaian terhadap jati diri, amalan dan nilai-nilai Guan Eng dan pimpinan kerajaan Pakatan Harapan dalam mempertahankan kedaulatan Perlembagaan Persekutuan daripada tindakan terbaharu beliau ini. – MalaysiaGazette