Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Tegas Anwar, beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan seperti dalam rakaman audio itu yang tersebar di aplikasi Whatsapp semalam.

KUALA LUMPUR – Kemenangan Recep Tayyip Erdogan dalam Pilihan Raya Presiden Turki disifatkan sebagai kemenangan bagi dunia Islam dalam menggambarkan wajah Islam moden dan progresif.

Ketua Umum Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau yakin perubahan sistem demokrasi Turki masih mengekalkan ajaran Islam dan memelihara akidah umat Islam di rantau Timur tengah itu.

“Saya yakin komitmen anda terhadap demokrasi, peningkatan berterusan rakyat Turki, promosi keamanan dan pembasmian unsur-unsur subversif yang menjadi janji utama pilihan raya oleh Parti AK memberi sumbangan besar untuk kemenangan anda kali kedua.

“Kemajuan Turki dan tempatnya di dunia akan lebih terjamin di bawah pengawasan dinamik anda.

“Pengisytiharan anda “satu bangsa, satu bendera, satu negara, satu negara” dalam ucapan kemenangan anda adalah tanda sebenar seorang negarawan dalam menyatukan pihak-pihak yang bertentangan selepas pilihan raya yang sengit,” katanya dalam satu kenyataan yang turut dihantar kepada Erdogan, hari ini.

Erdogan, 64, calon Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) berjaya memperoleh 52.5 peratus undi, manakala Muharrem Ince, 54, dari Parti Rakyat Republikan (CHP) mendapat 31 peratus undi.

Berita kemenangan itu turut diumumkan jurucakap Kerajaan Turki, Bekir Bozdag, yang dilaporkan berkata, keputusan tidak rasmi selepas 95 peratus undian dikira, menunjukkan Erdogan sedang mendahului berbanding calon yang lain.

Anwar turut berkongsi sejarah Malaysia buat pertama kali dimenangi oleh bekas parti-parti pembangkang menewaskan Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara sejak enam dekad lalu.

“Kami di Malaysia juga melalui bab yang belum pernah berlaku dalam sejarah negara kita selepas kemenangan parti gabungan saya buat kali pertama.

“Kedudukan dan menyatukan kumpulan yang berbeza adalah tugas pertama kami untuk membawa negara kami ke hadapan,” katanya.

Anwar juga menyatakan kesediaannya untuk meneruskan hubungan kerja dengan Erdogan bukan lagi sebagai ketua pembangkang bahkan sebagai peserta dalam kerajaan dan kepimpinan baharu Malaysia.

“Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk turut merakamkan penghargaan saya atas sokongan dan persahabatan yang berterusan sepanjang tahun ini, terutamanya ketika saya dipenjarakan.

“Saya berterima kasih atas keramahan yang ditunjukkan kepada saya semasa lawatan saya baru-baru ini ke Istanbul dan saya tidak sabar untuk kembali ke tanah suci suatu hari nanti,” katanya lagi. – MalaysiaGazette