LONDON – Seorang pesakit menunggu selama 62 jam untuk mendapatkan perkhidmatan ambulans, manakala empat badan mengambil masa lebih daripada 24 jam untuk menjawab panggilan 999.

Kelewatan menunggu ambulans paling lama direkodkan perkhidmatan ambulans Welsh, yang menyebabkan empat pesakit yang menunggu lebih daripada 50 jam.

Persatuan Pesakit United Kingdom menyifatkan angka itu “tidak tipikal” dan “mewakili spektrum masa menunggu yang melampau” dan ia sangat membimbangkan.

Antara Jun 2017 dan Jun 2018, perkhidmatan empat ambulans mengambil masa 24 jam untuk tiba kepada pesakit – termasuk pesakit yang mengalami masalah pernafasan dan kesihatan mental.

Penunggu ambulans paling lama adalah untuk “panggilan kurang serius” dan mereka harus memberi keutamaan kepada pesakit yang mengancam nyawa atau keadaan mendesak.

Kebanyakan perkhidmatan ambulans juga melaporkan mencapai sasaran negara untuk bertindak balas terhadap jenis panggilan yang paling serius dalam masa purata lapan minit atau kurang.

Lucy Watson, dari Persatuan Pesakit, berkata: “Semua orang harus mendapatkan perkhidmatan yang mereka perlukan.

“Kami tahu permintaan telah meningkat kepada semua perkhidmatan kesihatan kerana penduduk semakin tua dan kita perlu melihat tahap pelaburan yang semakin meningkat supaya ambulans dapat bertindak dengan tepat pada masanya”.

Paul Jefferies, dari South Ambulance Service, yang meliputi High Wycombe, berkata, jika pesakit mengalami kelewatan adalah kerana “kategori panggilan yang lebih tinggi telah diberi keutamaan”.

Manakala Stephen Clinton, Penolong Pengarah Operasi untuk perkhidmatan ambulans Welsh, pula menjelaskan, angka-angka mewakili spektrum masa menunggu mewakili keadaan pesakit.

Beliau berkata dalam beberapa kes, pesakit sudah berada dalam penjagaan pasukan perubatan dan yang lain terjejas oleh keadaan cuaca yang melampau.

Perkhidmatan ini tidak memberikan butiran empat pesakit yang menunggu lebih daripada 50 jam.

Tetapi tiga panggilan terpanjang berada dalam kategori “kuning” yang paling serius, dikelaskan sebagai “pesakit yang mungkin memerlukan rawatan di tempat kejadian atau perlu dibawa segera ke kemudahan kesihatan”.

Panggilan yang lain diberi nilai “hijau”, klasifikasi yang digunakan untuk “panggilan kurang mendesak”.

Data-data tersebut turut menunjukkan antara tahun 2015 dan 2017, jumlah panggilan ambulans meningkat sebanyak 15 peratus.

Pada tahun 2017, perkhidmatan ambulans di United Kingdom menerima sebanyak 10,242, 507 panggilan, 2016 (9,891,559) dan 2015 (8,892,346). – MalaysiaGazette