Gambar hiasan

JAKARTA – Bagi kebanyakan individu, alat peranti berfungsi sebagai alasan untuk mengelakkan berinteraksi dengan orang lain ketika menghadapi situasi sosial yang janggal.

Kajian oleh Kaspersky Lab sebuah syarikat keselamatan siber di Moscow mendapati, kecenderungan ini setelah 75 peratus responden mengakui mereka berpura-pura sibuk dengan alat peranti mereka apabila mereka tidak mahu bercakap dengan orang lain.

“Kebergantungan kepada peranti yang berkaitan mempengaruhi kehidupan kita lebih daripada yang kita fikirkan. Tidak syak lagi, berhubung adalah mudah.

“Walau bagaimanapun, alat peranti juga penting untuk membantu orang ramai melalui pelbagai situasi sosial yang sukar,” kata Naib Presiden Pemasaran Produk Kaspersky Lab, Dimitry Aleshin dalam kenyataan.

Tingkah laku ini juga berfungsi sebagai satu bentuk gangguan dengan kelihatan sibuk atau ketika mereka mengelakkan hubungan mata dengan seseorang.

Sementara itu, sehingga 46 peratus responden berkata, mereka menggunakan alat peranti hanya pada masa lapang dan 44 peratus menggunakannya sebagai gangguan harian.

Kajian itu juga menunjukkan hampir 31 peratus responden memilih untuk menempah teksi atau mencari arah ketika melakukan perjalanan melalui laman web atau aplikasi kerana ia membolehkan mereka tidak bercakap dengan orang lain.

Oleh kerana kedua-dua fungsi mengelakkan hubungan langsung dan membantu dalam situasi sosial harian, kebergantungan berterusan kepada peranti boleh menyebabkan panik yang besar apabila ianya rosak.

Menurut kaji selidik, 34 peratus responden bimbang mereka tidak akan dapat menghiburkan jika mereka tidak boleh mengakses alat peranti.

Sementara itu, 12 peratus pula bimbang mereka tidak akan dapat berpura-pura sibuk apabila alat tersebut rosak. – MalaysiaGazette