Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa berucap pada Seminar Wakaf Institusi Pendidikan 2018 dan Majlis Pelancaran Buku Panduan Pengurusan Wakaf Institusi Pendidikan di Dewan Bankuet Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 11 OKTOBER 2018.

SERDANG – Amalan wakaf yang dituntut dalam Islam mampu menyelesaikan masalah dan bebanan golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Bahagian Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, jika amalan wakaf dapat dihayati sepenuhnya, golongan itu dapat dibantu khususnya dari segi ekonomi.

MGF11102018_MUJAHID RASMI BUKU WAKAF05
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa bersama Ketua Pengarah Jabatan Wakaf,Zakat dan Haji (JAWHAR), Ahmad Musadad Sulaiman (dua kiri) melihat Buku Panduan Pengurusan Wakaf Institusi Pendidikan pada Seminar Wakaf Institusi Pendidikan 2018 di Dewan Bankuet Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 11 OKTOBER 2018.

“Wakaf bukan sahaja memainkan peranannya, tetapi merupakan penyumbang utama dalam membina semula negara ini.

“Wakaf menjadi satu daripada faktor penyumbang untuk menyelesaikan masalah golongan B40 yang amat terdesak.

“Paling utama kita diberikan limpahan ekonomi kepada mereka,” katanya ketika berucap merasmikan Seminar Wakaf Institusi Pendidikan 2018 dan Majlis Pelancaran Buku Panduan Pengurusan Wakaf Institusi Pendidikan di Dewan Bankuet, Universitu Putra Malaysia, di sini.

Muhajid berkata, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) hari ini meletakkan keutamaan kepada golongan B40 dengan meneruskan pemberian subsidi bersasar, namun ia masih belum mencukupi membela mereka.

“Sumbangan wakaf boleh beri pembelaan terhadap golongan B40 sehingga manfaat daripada wakaf ini dapat dilimpahkan kepada B40 di bawah sana.

“Sama ada ia bersifat pendidikan lebih lestari dan berjangka panjang, atau bersifat perumahan yang diperlukan hari ini,” katanya.

Tambah beliau, wakaf secara tidak langsung dapat membantu kerajaan berdepan dengan kemerosotan ekonomi untuk membela golongan B40 khususnya di kawasan bandar.

“Kerajaan sendiri tidak mampu menanggung keseluruhannya (pendidikan dan perumahan).

“Kalau kedudukan ekonomi kita tidak mantap, bagaimana wakaf dan zakat boleh diperkembangkan,” katanya. – MalaysiaGazette