Bantuan global berjaya membantu masalah kebuluruan , kemiskinan dan penyakit terutama di negara Afrika. foto Agensi

LONDON – Pembiayaan dan inovasi bantuan antarabangsa telah membantu menyelamatkan hampir 700 juta nyawa dalam 25 tahun yang lalu.

Namun, manfaat yang diperoleh itu boleh hilang momentum dan kekacauan politik.

Laporan oleh kumpulan bantuan antarabangsa ONE Campaign berkata, kemajuan terhadap kematian dan penyakit dapat dicegah sejak tahun 1990 tetapi ia boleh kembali semula kecuali kerajaan penderma membuat komitmen baru terhadap inovasi dan tindakan.

Berita baiknya adalah dunia tahu apa yang diperlukan untuk berjaya, kata laporan yang dikeluarkan sempena satu persidangan mengenai kesihatan global di Berlin minggu ini.

“Nyawa yang dapat diselamaakan adalah dua kali penduduk Amerika Syarikat. Ini menunjukkan kita semua mampu melakukannya,” kata Gayle Smith, Ketua Eksekutif ONE Campaign.

Dalam tempoh lima tahun dari tahun 2010 hingga 2015, kematian ibu di Afrika sub-Sahara jatuh sebanyak 15 peratus, kematian di bawah lima tahun suust sebanyak hampir satu pertiga dan kematian yang berkaitan dengan AIDS jatuh hampir 40 peratus.

Tetapi laporan itu mengatakan bantuan penderma untuk kesihatan global telah susut sejak 2014, walaupun kira-kira 7,000 orang masih meninggal setiap hari akibat AIDS, tuberkulosis atau malaria – kebanyakannya di negara termiskin di Afrika.

Komuniti antarabangsa “terlepas” untuk mencapai sasaran kesihatan global Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu – yang dipersetujui oleh 193 negara dan dikenali sebagai Matlamat Pembangunan Lestari – menjelang 2030, kata laporan itu.

Sehubungan itu, organisasi itu menyeru kepada penderma, kerajaan dan organisasi dermawan untuk “menggerakkan lebih banyak wang untuk kesihatan dan memberikan lebih banyak kesihatan untuk wang”, dengan alasan pelaburan sedemikian akan dibayar dengan meningkatkan keluaran ekonom dan kestabilan Afrika. – MalaysiaGazette