KUALA LUMPUR – Sabah menetapkan sasaran untuk meningkatkannya Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) industri sehingga 35 peratus berbanding 7.5 peratus sekarang.

Setakat Disember 2017, sebanyak 761 projek pembuatan dengan pelaburan bernilai RM15.1 bilion telah dilaksanakan di Sabah.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Arham Abdul Rahman berkata, lebih daripada 90,000 pekerjaan telah dibuat dari projek-projek ini terutamanya dalam makanan pembuatan, kertas, percetakan dan penerbitan, kayu dan produk kayu, kimia dan produk kimia dan sektor keluaran mineral bukan logam.

“Sabah merupakan salah satu daripada destinasi pelaburan bagi Malaysia.

“Ia menarik tambahan pelaburan yang diluluskan melebihi RM40 juta pada separuh pertama ini tahun dalam pembuatan makanan dan produk fabrikasi,” katanya pada siri Invest Series kali ke-6 anjuran MIDA.

Siri yang bermula pada Januari tahun ini setakat ini menampilkan Perlis, Kedah, Kelantan, Pahang dan Terengganu.

Program ini bertujuan memberikan maklumat terkini dan pandangan tentang pelaburan peluang dan kemudahan di setiap negeri di Malaysia.

Arham berkata, kerajaan negeri Sabah menetapkan matlamat untuk meningkatkannya bahagian industri Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 35 peratus berbanding 7.5 peratus sekarang.

Mengulas mengenai keselamatan di negeri itu yang menjadi kebimbangan pelabur, beliau berkata, langkah-langkah sedang diambil oleh kerajaan termasuk menubuhkan ESScom pada tahun 2013.

Katanya, kerajaan sentiasa proaktif memastikan keselamatan di Zon Keselamatan Timur Sabah. – MalaysiaGazette