Bursa Malaysia ringgit
Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Aliran keluar pelaburan asing menyusut kepada RM128.7 juta pada minggu lalu.

MIDF Research berkata, pelabur-pelabur antarabangsa merupakan penjual bersih selama empat hari iaitu pada hari Isnin sebanyak RM77.9 juta hingga mendorong bursa tempatan susut 0.12 peratus kepada 1,729 mata.

Penjualan itu didorong oleh kehilangan wartawan terkemuka, Jamal Khashoggi.

Menurut firma penyelidikan itu, jualan asing berkurangan kepada RM17.2 juta pada hari Selasa sebelum melonjak semula kepada RM31.8 juta pada hari Rabu.

Walau bagaimanapun, penjualan asing sembilan hari di bursa berakhir pada hari Khamis apabila pelabur luar pesisir membeli RM33.3 juta.

Antara empat pasaran ASEAN yang dikaji, Malaysia adalah satu-satunya negara mengalami kemasukan aliran tunai selepas sentimen terjejas oleh Rizab Persekutuan.

Pelabur asing adalah kembali dalam mod jualan pada hari Jumaat, menarik keluar sejumlah RM35.0m bersih selepas saham teknologi merosot keuntungan pada hari Khamis dengan beberapa industri syarikat melaporkan pendapatan suku tahunan yang lemah.

Setakat ini, bursa telah melihat aliran keluar bersih RM1.2 bilion pada bulan Oktober, menjadikan aliran keluar sebanyak RM9.8 bilion.

Namun Malaysia masih kekal sebagai negara kedua yang merekodkan aliran keluar yang rendah dalam empat pasaran ASEAN yang dipantau. – MalaysiaGazette