Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendahului pencabar tunggalnya Mohd Rafizi Ramli dalam saingan jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pemilihan parti itu yang berlangsung di 10 cabang di Kedah hari ini.

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kini mendahului Rafizi Ramli dalam Pemilihan PKR di Sabah.

Timbalan Presiden PKR itu kini memenangi 12 daripada 22 cabang. Sabah memiliki 25 cabang kesemuanya.

Keputusan rasmi menunjukkan Azmin memperoleh 9,325 undi manakala pesaingnya mendapat 7,714.

Ini bermakna Azmin memperoleh 1,611 lebih undi berbanding Rafizi.

Penyelaras Ketua Pemilihan PKR Sabah, Rosli Masaliku berkata, berdasarkan maklumat awal dari kepimpinan pusat, Tawau dan Keningau kemungkinan besar akan melihat semula pengundian dalam masa seminggu.

“Pensiangan mungkin meneruskan pengundian sejak hari yang lain, mereka yang telah mendaftar tetapi masih belum mengundi disebabkan kekangan masa akan diminta untuk mengundi. Tetapi tarikh belum ditetapkan,’ katanya ketika dihubungi The Star.

Bagaimanapun, Rosli berkata, ini hanya rancangan awal dan ia akan terpulang kepada jawatankuasa pilihan raya pusat (JPP) untuk memutuskan sama ada atau tidak akan ada pengundian dan kesinambungan pengundian yang dijalankan.

“Mesyuarat masih diadakan,” katanya.

Pengundian semula di kedua-dua kawasan itu perlu dilakukan disebabkan masalah teknikal dan perbalahan di Keningau pada 3 November lalu.

Daripada 22 cabang yang mengisytiharkan keputusan rasmi, Azmin memenangi 12 kerusi – Kudat, Putatan, Papar, Ranau, Tenom, Beluran, Silam, Sepanggar, Beaufort, Libaran, Sandakan dan Kalabakan.

Rafizi menang di Kota Belud, Penampang, Kimanis, Kinabatangan, Semporna, Kota Marudu, Tuaran, Kota Kinabalu, Sipitang dan Batu Sapi. – MalaysiaGazette