NEW YORK – Harga minyak dunia susut dengan niaga hadapan mencecah lapan bulan rendah, sehari selepas Washington mengenakan sekatan ke atas Iran.

Niaga hadapan Brent susut AS$1.04 kepada AS$72.13 setong, jatuh 1.42 peratus. Penanda aras global mencapai paras rendah sebanyak AS$71.18 setong, harga terendah sejak 16 Ogos.

West Texas Intermediate (WTI) juga jatuh AS$0.98 atau 1.14 peratus kepada AS$62.21 setong. Sesi paling rendah sebanyak AS$61.31 setong, harga paling lemah sejak 16 Mac.

Iran berkata, setakat ini telah mampu menjual minyak sebanyak yang diperlukan dan menggesa negara-negara Eropah menentang sekatan A.S. untuk berbuat lebih banyak untuk melindungi Iran.

Amerika Syarikat melaksanakan sekatan ke atas Iran, mensasarkan sektor minyak, perbankan dan pengangkutan Iran dan mengancam lebih banyak tindakan.

Setiausaha Perbendaharaan Steven Mnuchin berkata, Washington berhasrat membawa eksport minyak Iran ke sifar, tetapi pengecualian 180 hari diberikan kepada lapan pengimport: China, India, Korea Selatan, Jepun, Itali, Yunani, Taiwan dan Turki.

Kumpulan ini mengambil sebanyak tiga perempat daripada eksport minyak seaborne Iran, menunjukkan data perdagangan, yang bermaksud Republik Islam masih dibenarkan untuk mengeksport minyak beberapa saat ini.

Anggaran industri mencadangkan eksport minyak Iran telah jatuh 40 hingga 60 peratus sejak pentadbiran Donald Trump menimbulkan semula sekatan.

Bagaimanapun, pengecualian boleh membenarkan eksport meningkat semula selepas bulan November.

Presiden Turki, Tayyip Erdogan berkata, negara itu pengimport minyak Iran, tidak akan mematuhi sekatan-sekatan itu, yang katanya bertujuan untuk “mengimbangi dunia.” – MalaysiaGazette