Donald Trump
Donald Trump

WASHINGTON – Donald Trump berkata, perjanjian Brexit boleh mengancam kesepakatan perjanjian perdagangan Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Bagaimanapun, Presiden Amerika Syarikat itu tidak memperincikan aspek yang mana satu menjadi kebimbangannya.

Namun, katanya, penarikan perjanjian itu cukup baik untuk Kesatuan Eropah.

Perkara nombor 10 menegaskan perjanjian itu “sangat jelas” bahawa United Kingdom akan mempunyai dasar perdagangan bebas supaya ia boleh menandatangani perjanjian perdagangan dengan negara-negara di seluruh dunia.

Theresa May telah menghadapi kritikan berat terhadap perjanjian Brexit daripada ahli-ahli Parlimen semalam.

Menegaskan perjanjian “diserahkan kepada orang-orang Inggeris” dengan mendapatkan semula undang-undang, wang dan sempadan, May berkata beliau memberi ahli-ahli Parlimen mengundi pada 11 Disember.

Beberapa jam kemudian, Trump memberitahu wartawan di luar White House: “Kita perlu melihat dengan serius sama ada United Kingdom dibenarkan untuk berdagang atau sebaliknya.

“Kerana pada masa ini, jika anda melihat pada perjanjian itu, mereka tidak boleh berdagang dengan kita. Ia bukan perkara yang baik. Saya tidak merasakan mereka berpendapat begitu,” kata Trump.

Ia seperti Trump mencadangkan perjanjian itu boleh mengenepikan Britain untuk tidak melakukan rundingan perjanjian perdagangan bebas dengan Amerika Syarikat.
,
Bagaimanapun, mengulas kenyataan Trump, Jurucakap Downing Street berkata, perjanjian penarikan Brexit yang berlaku pada hari Ahad akan membenarkan United Kingdom menandatangani perjanjian dua hala dengan negara termasuk Amerika Syarikat.

“Kami telah meletakkan asas untuk perjanjian bercita-cita tinggi dengan Amerika Syarikat melalui kumpulan kerja bersama kami, yang telah bertemu lima kali setakat ini,” kata jurucakap itu. – MalaysiaGazette