KUALA LUMPUR- Gas Malaysia Bhd mengumumkan semakan tarif asas gas asli membabitkan sektor bukan tenaga di Semenanjung Malaysia kepada RM32.69/MMBtu untuk tempoh mulai 1 Januari 2019 hingga 30 Jun 2019.

Dalam makluman kepada bursa, Gas Malaysia berkata, kerajaan telah menetapkan rangka kerja Peraturan Berasaskan Insentif (IBR) yang menetapkan Tarif Asas untuk Tempoh Pengawalseliaan selama tiga tahun dari Januari 2017 dan membenarkan perubahan dalam kos gas yang akan melalui melalui Pass-Through Biaya Gas (GCPT) setiap enam bulan.

Di bawah mekanisme kos gas untuk dilepaskan (GCPT) surcaj sebanyak RM0.23 sen/MMBtu akan diguna pakai bagi semua kategori tarif bagi tempoh berkenaan.

Ia diterjemahkan kepada purata tarif berkesan untuk sebanyak RM32.92/MMBtu, iaitu peningkatan berjumlah 0.70 peratus daripada purata tarif purata semasa selepas surcaj,” katanya dalam satu kenyataan.

Semakan tarif itu bakal memberi sumbangansecara positif kepada kedudukan kewangan syarikat bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2019. – MalaysiaGazette