Carlos Ghosn. foto Bloomberg

TOKYO – Bekas pengerusi Nissan Motor Co, Carlos Ghosn menawarkan diri untuk memakai gelang elektronik pada buku lali elektronik dan mengupah pengawal untuk memantaunya.

Ia merupakan tawaran yang dikemukakan bagi mendapatkan pembebasan dengan jaminan selepas dia ditahan dua bulan lalu di  Jepun atas dakwaan jenayah kewangan.

Ghosn juga bersedia untuk tinggal di Tokyo, yang mana dia telah menyewa sebuah apartmen dan mencagarkan saham yang dimiliki di Nissan, kata jurucakapnya.

Pendengaran bagi jaminan baharu itu telah ditetapkan pada hari Isnin selepas permintaan terdahulu ditolak kerana potensi risiko penerbangan.

Pembebasan itu penting bagi membolehkan Ghosn bertemu dengan peguam-peguamnya lebih kerap dan mempertahankan dirinya di hadapan Lembaga Pengarah Renault, yang mana beliau masih merupakan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif, walaupun ada desakan supaya dia dipecat.

Penangkapan Ghosn pada 19 November lalu menyukarkan hala tuju kerjasama tiga serangkai antara Nissan dengan Renault dan Mitsubishi.

Tetapi, Nissan berkata, sekarang bukan masa untuk membincangkan perkara tersebut. – MalaysiaGazette