Muhammad Bin Salman

RIYADH – Sejumlah SR400 bilion membabitkan beberapa kes rasuah berjaya diperoleh semula oleh Kerajaan Arab Saudi.

Ia membabitkan aset-aset dalam hartanah, syarikat, sekuriti dan wang tunai.

Perkara itu terkandung dalam laporan akhir siasatan rasuah awam oleh Jawatankuasa Diraja yang diketuai oleh Putera Mahkota, Muhammad bin Salman, menurut kenyataan Mahkamah Diraja.

Penyelesaian telah dicapai dengan 87 individu selepas membuat pengakuan terhadap pertuduhan yang difailkan terhadap mereka.

Bagaimanapun, Pendakwa Raya enggan menyelesaikan kes-kes membabitkan 56 individu kerana dakwaan jenayah sudah difailkan terhadap mereka.

Individu-individu ini enggan menyelesaikan kes-kes mereka walaupun ada bukti terhadap mereka. Meraka akan dirujuk kepada Pendakwa Raya untuk proses selanjutnya mengikut undang-undang yang relevan.

“Hasil daripada langkah-langkah tersebut, lebih daripada SR400 bilion ($ 106.6 bilion) telah diambil oleh Perbendaharaan negeri,” kata Mahkamah Diraja.

Kenyataan itu turut menyatakan jawatankuasa yang ditubuhkan oleh perintah diraja pada 4 November 2017 telah melakukan kajian menyeluruh terhadap setiap kes tahanan di bawah pengawasan Pendakwa Raya dan oleh itu setiap tahanan telah dibebaskan dengan tuduhan terhadap mereka.

Selepas proses pemprosesan setiap kes, tahanan yang tidak didakwa dengan tuduhan rasuah akan dibebaskan. – MalaysiaGazette