Donald Trump dan Kim Jong-Un berjabat tangan sebaik sahaja tiba di lokasi sidang kemuncak di Singapura bagi mengakhiri program nuklear di semenanjung Korea.
Donald Trump (kanan) dan Kim Jong-Un berjabat tangan sebaik sahaja tiba di lokasi sidang kemuncak di Singapura bagi mengakhiri program nuklear di semenanjung Korea di Singapura, Jun tahun lalu. foto Agensi

WASHINGTON – Wakil-wakil khas Amerika Syarikat akan bertemu dengan rakan sejawat Korea Utara di Pyongyang Rabu ini untuk persediaan pertemuan antara Presiden Donald Trump dan Kim Jong-un.

Pertemuan itu dijangka pada akhir bulan ini.

Duta Amerika Syarikat, Stephen Biegun pada minggu lalu berkata, pihaknya mensasarkan pelan rundingan dan pengisytiharan dengan Kim Hyok Chol untuk memetakan satu penghantaran konkrit bagi sidang kemuncak kali kedua antara dua pemimpin negara tersebut.

Sidang kemuncak pertama di antara Trump dan Kim Jong Un pada Jun tahun lepas di Singapura menghasilkan komitmen yang tidak jelas oleh Jong-un untuk menjurus kepada penghapusan nuklear di Semenanjung Korea, yang mana tentera Amerika Syarikat telah ditempatkan di sana sejak Perang Korea 1950-53.

Dalam pandangan Washington, Pyongyang belum lagi mengambil langkah-langkah konkrit untuk melepaskan program senjata nuklear yang mengancam Amerika Syarikat.

Sementara itu, Korea Utara pula tidak puas hati kerana Washington telah melakukan perkembangan yang sedikit dalam mengimbangi pembekuan ujian nuklear dan peluru berpandu serta pemusnahan kemudahan nuklear .

Pyongyang telah berkali-kali menggesa Amerika Syarikat untuk melepaskan sekatan yang dikenakan terhadapnya. – MalaysiaGazette