MEKAH – Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi sedang melaksanakan peringkat akhir untuk membenarkan jemaah dan pengunjung untuk mengembara ke Madinah dengan menaiki unta.

Kementerian itu telah bersetuju untuk melancarkan inisiatif kerjasama itu dengan Suruhanjaya Diraja bagi Mekah dan kawasan tempat-tempat suci, menurut laporan media Arab Saudi.

Projek itu termasuk pembangunan 27 lokasi Laluan Hijrah membabitkan hotel, rumah tumpangan, muzium dan lain-lain.

Di bawah inisiatif yang bertajuk Laluan ke Thaniyat Al-Wada, pengembara boleh menggunakan laluan yang sama dilakukan oleh Nabi Muhammad ketika berhijrah dari Mekah ke Madinah pada tahun 622 masihi.

Laluan itu akan bermula dari Ghar Thor, gua di Gunung Thor di Mekah, di mana Nabi dan sahabat terdekatnya, Saiyidina Abu Bakar bersembunyi daripada musuh-musuhnya selama tiga hari sebelum berangkat ke Yathrib, yang akan terkenal sebagai Al-Madinah Al-Munawwarah, kota cahaya setelah Nabi menetap di sana.

Perjalanan itu kemudiannya akan berhenti di lokasi khemah Umm Maabad, yang telah menjadi tuan rumah Rasulullah dalam perjalanan ke Yathrib.

Projek itu juga akan melalui kawasan di mana Suraqa bin Malik bertemu Nabi. Suraqa telah sampai di lokasi selepas mengikuti jejak Nabi dengan harapan untuk mendapat ganjaran yang dipertaruh oleh Quraish.

Ia juga akan melalui tapak di mana unta telah jatuh dan kemudian mengambil jalan pintas yang ditujukan kepada Nabi oleh seorang badwi, Masoud Al-Aslami.

Laluan itu akan berhenti di Thaniyat Al-Wada bagi melengkapkan perjalanan ke Madinah.

Kementerian itu berkata, terdapat alternatif lain, selain unta untuk tiba ke Madinah dengan mengambil laluan seperti kenderaan pacuan empat roda, belon api dan motosikal.

Ketika Rasulullah mencapai Quba di pinggir Yathrib pada hari ke-8, Rabiul Awwal, Nabi telah melakukan perjalanan selama lapan hari dengan laluan sepanjang 380 kilometer. – MalaysiaGazette