Amin Senin
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin

KUALA LUMPUR – Pengetua sebuah sekolah menengah di Sabah telah diberi amaran dan peringatan susulan laporan pengasingan kelas Tingkatan Satu berdasarkan agama.

Ia susulan siasatan yang dijalankan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Sabah mendapati dakwaan yang dilaporkan oleh media adalah berasas.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin berkata, pengurusan sekolah telah diarah membuat pembetulan segera dengan merombak semula pengagihan kelas berkaitan.

Penyusunan semula jadual waktu bagi mata pelajaran Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral juga telah dilaksanakan serentak bagi semua kelas Tingkatan Satu.

Semua Pengetua dan Guru Besar diingatkan supaya lebih peka terhadap sensitiviti masyarakat dalam melaksanakan pengurusan dan pentadbiran di sekolah.

Jabatan Pendidikan Negeri Sabah akan membuat pemantauan berterusan ke atas semua sekolah bagi memastikan kejadian ini tidak berulang.

Baru-baru ini sebuah portal melaporkan rakyat Sabah marah terhadap keputusan sebuah sekolah menengah di negeri ini mengasingkan pelajar Tingkatan Satu ke kelas berlainan mengikut anutan agama mereka.

Satu petisyen atas talian terhadap sekolah berkenaan dilancarkan 2 hari lepas dan berjaya mengutip 5,500 tanda tangan.

Kebanyakan penanda tangan kesal kejadian sedemikian berlaku di Sabah yang selama ini berbangga dengan sifat toleransi kaum dan agama masyarakatnya.

Menurut penganjur petisyen, eksesais pengasingan itu bermula Januari lepas dengan 4 kelas dikhaskan untuk pelajar bukan Islam, sementara 2 kelas untuk pelajar Islam. – MalaysiaGazette