OSLO- Pelabur terbesar dunia, tabung kekayaan negara Norway mengeluarkan bon yang dikeluarkan oleh negara-negara pesat membangun termasuk Malaysia yang bernilai AS$1.9 bilion daripada indeks penanda arasnya.

Katanya, ia adalah sebagai langkah untuk mengukuhkan portfolio pendapatan tetapnya yang bernilai AS$300 bilion.

Negara-negara lain yang terlibat adalah Chile (AS$362 juta), Republik Czech (AS$50 juta), Hungary (AS$63 juta), Israel (AS$117 juta), Mexico (AS$5.7 bilion), Poland (AS$1.05 bilion), Rusia (AS$1.2 bilion, Korea Selatan (AS$6.3 bilion dan Thailand (AS$241 juta) kata kementerian dalam satu senarai negara-negara terlibat bersama jumlah yang dana yang dikeluarkan.

Susulan keputusan berkenaan, bon-bon yang dikeluarkan Denmark, Sweeden, Switzerland, Jepun, Kanada, Singapura, New Zealand dan Hong Kong akan terus kekal di dalam indeks penanda aras tabung berkenaan.

“Sejajar dengan penyesuaian yang sedang dilaksanakan kepada bon-bon kerajaan itu, cadangan perubahan tersebut akan membantu pihak pengurusan tabung kekayaan Norway untuk mengurangkan kos urusniaga,” katanya.

Tabung kekayaan Norway itu ketika ini bernilai AS$1.05 trilion dan melabur sekitar 30 peratus daripada asetnya dalam instrumen pendapatan tetap mankala baki 70 peratus aset yang dilaburkan dalam ekuiti tidak terjejas dengan keputusan tersebut.-MalaysiaGazette