Gambar hiasan

DUBAI – Beberapa faktor telah menyebabkan prestasi ringgi terburuk Asia pada bulan ini.

FTSE Russell pada hari Isnin berkata, ia boleh menggugurkan hutang Malaysia daripada Indeks Bon Kerajaan FTSE Dunia kerana kebimbangan kecairan pasaran, gangguan mata wang dan bon negara.

Dan kurang dari dua minggu lalu, Norway berkata, dana kekayaannya akan memotong hutang pasaran baharu, termasuk sekuriti Malaysia, daripada indeksnya.

“Risiko penurunan bon Malaysia daripada indeks perdana nampaknya lebih cenderung daripada tidak, pada pandangan kami, kecuali perubahan asas dibuat untuk meningkatkan tahap kebolehaksesan pasaran Malaysia,” kata Winson Phoon, Ketua Penyelidikan Pendapatan Tetap di Maybank Kim Eng Securities Ltd di Singapura.

Langkah itu mengancam untuk meletakkan lebih banyak tekanan ke atas pasaran negara, dengan indeks saham kurang baik bagi setiap penanda aras utama di dunia tahun ini.

Sekiranya Malaysia jatuh dari FTSE, aliran keluar bon mungkin berjumlah AS$ 8 bilion (RM33.09 bilion), berdasarkan pengurangan sebanyak 0.39 peratus,

Manakala Dana Kewangan Anntarabangsa (IMF) menganggarkan sebanyak AS$2 trilion (RM8.27) menjejaki indeks, kata Morgan Stanley .

Ringgit jatuh untuk hari kedua hari ini dan mencecah 4.1455 bagi setiap dolar, terendah sejak 25 Jan.

Hasil penanda aras 10 tahun bon naik empat mata asas tetapi  indeks saham merosot untuk hari kedua.

Kebimbangan mengenai kecairan pasaran Malaysia berikutan larangan dagangan dalam pasaran kontrak hadapan pada tahun 2016.

Bank Negara Malaysia (BNM) kemudian memperkenalkan langkah-langkah untuk membolehkan pelabur melindung nilai pendedahan mata wang mereka dalam usaha untuk memulihkan keyakinan.

Bank Pusat itu berkata, jumlah dagangan dalam pasaran hadapan FX telah naik dua kali ganda sejak ia memperkenalkan langkah-langkah lindung nilai pada Disember 2016.

Setakat akhir Mac, 70 bukan pemastautin dan 17 pelabur pemastautin dengan aset gabungan AS $ 31.2 bilion (RM129.05 bilion) telah menggunakan program itu untuk melindung nilai, kata kenyataan itu.

Aliran keluar bon yang baik boleh menjejaskan ekuiti Malaysia, yang mempunyai korelasi kira-kira 87 peratus dengan ringgit, penganalisis Morgan Stanley, Sean Gardiner dan Aarti Shah dalam laporan.

Setakat ini, aliran keluar asing berjumlah AS$504 juta (RM2,084.64 juta), tertinggi di Asia Tenggara, berbanding aliran masuk bon kerajaan bernilai AS $ 2.3 bilion (RM9.51 bilion). – MalaysiaGazette