Datuk Seri Wee Ka Siong
Wee Ka Siong

KUALA LUMPUR – Tindakan Kerajaan Negeri Johor menyita 11 rumah penduduk di Flat Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Alam di Pasir Gudang, Johor semalam disifatkan sebagai cara kuku besi.

Kerajaan negeri Pakatan Harapan (PH) atau wakil rakyat sepatutnya memainkan peranan dengan baik dengan selami masalah yang dihadapi oleh keluarga yang didakwa gagal membayar sewa.

“Selami apa masalah yang dihadapi oleh keluarga ini, adakah mereka sengaja tidak membayar sewa?,”

“Pemimpin PH juga perlu sedar dan keluar daripada gua, lihatlah ekonomi negara yang semakin lemah dan kenaikan kos sara hidup semakin membebankan,” kata Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong yang tidak dapat membayang bagaimana perasaan si bapa dan ibu apabila dihalau bersama anak-anak mereka.

Tambahnya, Dr Sahruddin Jamal baharu saja dilantik menjadi Menteri Besar Johor manakala semua Exco negeri masih belum dilantik.

Menteri Besar itu kini seorang diri mentadbir kerajaan negeri.

“Jadi saya menyeru beliau walau pada waktu ini masih belum ada Exco Perumahan yang sah, tetapi sekurang-kurangnya MB boleh mengarahkan wakil rakyat di situ untuk membantu penduduk yang malang ini.

“Tanganilah masalah-masalah dengan segera supaya tidak berlaku lagi kejadian halau-menghalau seperti ini,” katanya yang cukup terkilan dengan tindakan mengusir penduduk-penduduk terlibat. – MalaysiaGazette