Kim Jong Un. foto Agensi

SEOUL – Pemimpin tertinggi Korea Utara, Kim Jong Un telah menyelia ujian senjata taktikal baharu, menurut agensi berita negara itu.

Ia merupakan ujian senjata pertama kali selepas sidang kemuncak Pyongyang bersama Amerika Syarikat pada Februari lalu berakhir tanpa sebarang perjanjian.

Bagaimanapun, Korean Central News Agency (KCNA) tidak menjelaskan senjata yang digunakan untuk tujuan ujian yang diadakan pada hari Rabu, sama ada ia merupakan peluru berpandu atau jenis senjata lain.

Senjata taktikal itu termasuk dalam kategori senjara jarak dekat dan bukannya peluru berpandu balistik jarak jauh yang boleh memberi ancaman kepada Amerika Syarikat.

Senjata ini mempunyai “mod pelayaran yang unik” dan “kepala perang yang kuat”, kata KCNA.

Kim berkata “penyempurnaan pembangunan sistem senjata berfungsi sebagai peristiwa yang sangat penting dalam meningkatkan daya pertempuran” tentera Korea Utara, menurut KCNA.

Kim Dong-yub, pakar ketenteraan di Institut Pengajian Far Eastern University di Kyungnam berkata,ujian itu “dijalankan dalam pelbagai cara menembak pada sasaran yang berbeza” – bermakna ia boleh dilancarkan dari darat, laut dan udara.

“Ia kemungkinan besar adalah peluru berpandu pelayaran jarak jauh yang boleh diubah menjadi permukaan, udara ke permukaan, kapal udara, kapal ke kapal, serta permukaan ke permukaan peluru berpandu pelayaran,” kata Kim Dong-yub.

Kim Jong Un juga mengawasi ujian senjata taktikal tidak dapat dipastikan pada bulan November lalu yang didakwa dapat melindungi Korea Utara seperti “dinding besi”, menurut KCNA.

Pakar berkata, ujian yang dijalankan pada bulan November ia adalah sebahagian daripada inisiatif Kim untuk mengalihkan kuasa utama tentera konvensional Korea Utara dengan sejumlah 1.3 juta orang tentera kepada senjata berteknologi tinggi. – MalaysiaGazette