Dr Shahrom Abd Wahid

SHAH ALAM – Teori allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim keluar sendiri daripada van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) yang dikemukakan  Pakar Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum ini disanggah oleh saksi ke-29.

Jelas bekas Pakar Forensik Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), andaian Dr Ahmad Hafizam Hasmi tidak disusuli dengan ujikaji untuk membuktikannya.

Tambah Profesor Dr Shahrom Abd Wahid, sekiranya Adib jatuh ke bahu jalan selepas dihentam oleh daun pintu van yang mengundur akibat didorong jentera FRT tidak akan mematahkan tulang rusuk kanan di depan dan belakang.

“Berdasarkan pemeriksaan klinikal dan bedah siasat, dan saya juga ambil kira video-video kejadian dan rekod PDRM (Polis Diraja Malaysia).

“Hipotesis mereka mengatakan mangsa turun sendiri daripada EMRS, dilanggar oleh belakang pintu depan EMRS mengundur kemudian terhumban ke hadapan, ke pada bahu jalan kanan.

“Saya dapati hipotesis mereka tidak diuji, kemudian saya meneliti hipotesis dan saya dapati kemungkinan besar hipoteses ini tidak betul,” katanya kepada Mahkamah Koroner hari ini.

Malah tambah Shahrom, laporan bedah siasat dari Hafizam bercanggah dan  mengelirukan.

Ujarnya, pakar Forensik HKL itu sebelum ini menerusi laporannya tidak dapat memastikan Muhammad Adib turun sendiri atau tidak  sebaliknya yang berlaku ketika beliau memberi keterangan kepada mahkamah.

“Yang membuat saya keliru adalah, satu keterangan mengemukakan hipotesis mangsa turun dilanggar pintu EMRS, dan terhumban ke bahu jalan tapi rumusan 28, menyatakan tak tahu, tidak dapat ditentukan sama ada turun sendiri, atau ditarik oleh orang lain.

“Dalam keterangan asal dia turun sendiri. Jadi, keterangan oleh pakar yang sama bercanggah, rumusan nombor 29, mengesahkan pakar tak tahu sama ada mangsa terhimpit atau tidak.

“Pendapat saya tidak boleh ada percanggahan, daripada situ (laporan) pendapat daripada pakar yang sama. Sepatutnya tidak boleh wujud percanggahan dan pendapat berbeza dari pakar yang sama,” ujarnya.

Kehadiran Shahrom pada hari keenam di Mahkamah Koroner hari ini, turut menunjukkan  video ujikaji untuk menganalisa hasil jatuh akibat dihentam daun pintu melalui belakang

Menerusi video itu model yang merupakan anggota bomba tidak terhumban tetapi jatuh tersembam di sekitar van. -MalaysiaGazette