Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kekukuhan ekonomi negara bersandarkan kepada lapan faktor iaitu pertumbuhan yang mantap dan stabil.
KLCC mercu tanda Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Bank Dunia mengekalkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia kepada 4.7 peratus pada tahun ini dengan perbelanjaan swasta kekal sebagai pemacu pertumbuhan.

Bagaimanapun, unjuran itu lebih rendah kepada 4.6 peratus pada tahun depan.

Malaysia dijangka mencapai status negara berpendapatan tinggi lima tahun lagi.

Menurut bank itu, perbelanjaan isi rumah akan disokong oleh keadaan pasaran buruh yang stabil dan langkah-langkah sokongan pendapatan seperti Bantuan Sara Hidup.

Pembentukan modal tetap kasar dijangka meningkat sedikit, didorong oleh sektor swasta, sementara pelaburan awam dijangka kekal lemah dalam tempoh terdekat.

Tetapi Sektor luar mungkin terjejas secara negatif oleh ketidakpastian yang menimbulkan persekitaran global, terutamanya kemungkinan peningkatan ketegangan perdagangan Amerika Syarikat-China, menurut Laporan Terkini Edisi Asia Timur dan Pasifik (EAP) 2019.

Mengenai prospek Malaysia, laporan itu menyatakan defisit fiskal dijangka berkurangan kepada 3.4 peratus daripada KDNK pada 2019 dan seterusnya kepada 3 peratus pada tahun 2020.

“Usaha penyatuan fiskal jangka pendek dijangka dicapai terutamanya melalui rasionalisasi perbelanjaan yang ketat dengan penurunan mendadak (dalam peratusan KDNK) yang diunjurkan merangkumi komponen utama operasi dan pembangunan ekonomi.

“Kemiskinan kewangan dijangka terus menurun pada tahun 2019, dengan penurunan yang diunjurkan kepada 1.4 peratus berdasarkan garis kemiskinan negara-negara berpendapatan menengah atas (UMIC) AS$5.5 setiap orang sehari (2011 PPP), pendapatan isi rumah termasuk Dana Perlindungan Kesihatan B40, skim insurans B40 dan inisiatif perumahan yang mampu dimiliki berada dalam perancangan untuk memperbaiki kesejahteraan monetari dan bukan kewangan,” katanya.

Dari segi risiko dan cabaran, Bank Dunia berkata, ketidakpastian berterusan yang mengelilingi ketegangan perdagangan AS-China dan perubahan dalam sentimen pasaran kewangan global menimbulkan risiko penurunan ekonomi Malaysia dalam tempoh terdekat, berikutan integrasi perdagangan dan kewangan yang tinggi di negara ini.

Di peringkat domestik, tahap liabiliti kerajaan yang agak tinggi dan peningkatan pergantungan ke atas hasil yang berkaitan dengan minyak berpotensi dapat mengekang fleksibiliti pelarasan fiskal terhadap kejutan makroekonomi masa depan.

Di sektor swasta, hutang isi rumah yang agak tinggi masih menjadi sumber risiko kestabilan makro-kewangan dan bertindak sebagai penghalang kepada perbelanjaan isi rumah.

Dalam laporan itu, Bank Dunia menjangkakan pertumbuhan ekonomi-ekonomi EAP lemah kepada 6.0 peratus pada tahun 2019 dan 2020, susut berbanding 6.3 peratus pada tahun 2018 disebabkan situasi tidak menentu dunia dan kelembapan di China.

Namun, permintaan domestik rantau tersebut kekal kukuh, sebahagiannya mengimbangi eksport yang perlahan.

Bank Dunia juga mengurangkan unjuran pertumbuhan ekonomi dunia kepada 2.7 peratus pada tahun ini berbanding 2.9 peratus pada Januari lalu.

Keadaan dunia kekal mencabar pada tahun ini disebabkan kemerosotan dalam aktiviti ekonomi di negara-negara maju, negara-negara pasaran baru muncul dan negara-negara membangun. – MalaysiaGazette