Pesawat 737 Max. foto Agensi

CHICAGO – Juruterbang American Airlines memberi amaran bahawa draf cadangan Boeing Co untuk model 737 MAX yang bermasalah tidak cukup jauh untuk mengatasi kebimbangan mereka.

Kenyatan itu secara bertulis itu dibuat oleh Persatuan Juruterbang Sekutu (APA), yang mewakili juruterbang American Airlines Group Inc, syarikat penerbangan terbesar di dunia dan salah satu pengendali pesawat 737 MAX di Amerika Syarikat.

Sokongan mereka sangat penting kerana keyakinan juruterbang terhadap pesawat 737 MAX akan memainkan peranan kritikal dalam mempengaruhi orang awam dan membolehkan ia ‘terbang semula’.

Pesawat itu telah dihentikan daripada operasi sejak Mac lalu susulan nahas membabitkan Ethiopian Airlines yang mengorbankan 157 orang, kira-kira lima bula selepas model pesawat sama milik Lion Air terhempas dan mengorbankan 189 orang penumpang.

Sekarang, model pesawat itu sedang bersedia untuk mendapatkan kelulusan pengawalseliaan kemas kini perisian dan pakej latihan terakhir untuk menangani sistem anti-berhenti, juga dikenali sebagai MCAS yang memainkan peranan dalam kedua-dua nahas.

Laporan draf oleh juruterbang juruterbang FAA, jurutera dan pakar lain menyimpulkan bahawa juruterbang hanya memerlukan latihan berasaskan komputer tambahan untuk memahami MCAS, berbanding masa simulator.

Orang ramai diberikan masa hingga 30 April untuk membuat ulasan.

Penunjuk perasaan dijangka berada di luar mesyuarat tahunan Boeing di Chicago pada hari Isnin, yang mana para pemegang saham juga akan mempersoalkan syarikat itu atas rekod keselamatannya.

APA berhujah bahawa penjelasan komputer semata-mata “tidak akan memberikan tahap keyakinan para juruterbang untuk merasa tidak hanya selesa terbang dengan pesawat itu tetapi juga bergantung kepada kepercayaan orang awam”.

Latihan komputer MAX, yang pada awalnya melibatkan kursus iPad satu jam, termasuk sesi simulator yang menunjukkan bagaimana tugas MCAS bersama demonstrasi kecemasan kokpit lain seperti penstabil landasan, kehilangan kawalan yang berlaku pada kedua-dua penerbangan yang terhempas.

APA juga menyeru latihan berulang kali pada simulator termasuk senario seperti yang dialami oleh juruterbang Lion Air dan Ethiopian Airlines, selain latihan komputer.

“Apabila juruterbang secara visual mengalami mod kegagalan dan kemudian menerapkannya, pembelajaran itu akan berada dalam fikiran mereka,” tulis APA.

American Airlines mengatakan ia sedang mencari potensi untuk peluang latihan tambahan dalam penyelarasan dengan FAA dan kesatuan juruterbangnya. – MalaysiaGazette