Abdel Fattah al-Sisi . Foto Reuters

MESIR – Pentadbiran Donald Trump sedang berusaha untuk mengisytiharkan Ikhwan Muslim sebagai organisasi pengganas asing.

Dengan pengisytiharan itu akan membawa sekatan ekonomi dan perjalanan terhadap pergerakan Islam tertua Mesir, dengan lebih dari satu juta ahli di seluruh Timur Tengah.

Keputusan itu susulan lawatan Presiden Mesir Abdel Fattah al-Sisi ke White House.

Sisi telah meminta Trump untuk melaksanakan tindakan itu, kata media Amerika Syarikat.

Semalam, Setiausaha White House, Sarah Sanders mengesahkan mengenai perkara itu.

Pentadbiran Trump pertama mengarahkan pegawai keselamatan dan diplomatik untuk mencari jalan untuk mengenakan sekatan terhadap Ikhwan selepas pertemuan antara Trump dan Mr Sisi pada 9 April lalu, menurut laporan media negara itu.

Sebaik sahaja pengisytiharan itu diumumkan, sekatan terhadap syarikat dan individu yang berinteraksi dengan kumpulan tersebut akan berkuatkuasa.

Mesir sudah menggambarkan Ikhwanul Muslimin sebagai pengganas.

Sisi telah menggulingkan Presiden Mohammed Morsi pada tahun 2013, seorang bekas ketua Ikhwan.

Sementara itu, melalui laman sesawang, Ikhwan Muslim berkata, ia akan kekal komited dengan kerja-kerjanya walau apapun keputusan Whites House.

“Kami akan kekal … teguh dalam kerja kami selaras dengan pemikiran yang sederhana dan aman dan apa yang kami percayai adalah benar, untuk kerjasama yang jujur ​​dan konstruktif untuk berkhidmat kepada komuniti di mana kita hidup, dan kemanusiaan secara keseluruhan,” katanya. pernyataan.

Keputusan Amerika Syarikat itu telah menyebabkan keretakan antara pegawai-pegawai White House dan kakitangan Pentagon, menurut New York Times. – MalaysiaGazette