locate Jho Low Low Taek Jho fugitive businessman
Jho Low

NEW YORK – Pendakwa raya Amerika Syarikat dan wakil ahli perniagaan Low Taek Jho mahu menjual rumah agam bernilai AS$ 39 juta di Los Angeles yang dibelinya pada tahun 2012 dengan menggunakan wang yang didakwa menggunakan wang 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Rumah mewah yang kosong di atas Sunset Strip dan menelan kos AS$ 690,000 setahun untuk cukai, insurans dan penyelenggaraan, peguam untuk Jabatan Kehakiman.

Syarikat induk Jho Low berkata, permintaan untuk menjual harta itu difailkan pada hari Jumaat di mahkamah persekutuan di Los Angeles.

Jho Low, adalah dalang yang dikatakan di sebalik kecurian berbilion dolar dari 1MDB.

Pendakwa berkata, wang itu digunakan untuk membeli hartanah di California dan New York, sebuah kapal layar AS$ 250 juta, karya seni oleh Picasso dan Monet, jet peribadi dan berjuta-juta dolar barang kemas untuk teman wanitanya, pelakon Miranda Kerr.

Aset-aset lain yang cuba dirampas oleh Amerika Syarikat termasuk saham Jho Low dalam EMI Music Publishing, telah dibubarkan atas perintah mahkamah dan hasilnya ditangguhkan sementara menunggu tuntutan.

Hasil daripada kediaman itu akan menggantikan harta tersebut memandangkan defendan dalam kes pelucuthakan kerajaan.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat sedang bersedia untuk memulangkan kira-kira AS$ 200 juta wang 1MDB kepada Malaysia, menurut sumber. – MalaysiaGazette