Frederic Pechier. foto Agensi

PARIS – Seorang doktor Perancis yang telah didakwa meracun pesakitnya telah ditahan untuk siasatan berhubung kes yang sama terhadap 50 orang lagi.

Frederic Pechier merupakan seorang pakar bius di dua buah klinik swasta di Besancon, dekat timur Perancis.

Tujuh pesakit, berumur 37 hingga 53 tahun, yang menjalani pintasan jantung dari 2008 hingga 2017. Lima telah diselamatkan tetapi dua orang mati.

Penyiasat kemudian mendapati ada potassium dalam darah mereka, lima kali ganda daripada dos yang dibenarkan.

Pechier, yang pertama kali didakwa pada Mei 2017, menafikan tuduhan itu dan dibebaskan sebelum perbicaraan tetapi diharamkan daripada bekerja, walaupun permintaannya untuk terus menjadi perunding sementara ketika dia tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik bedah.

Polis telah melebarkan siasatan dua tahun mereka.

Pada bulan Januari, empat pesakit mayat yang pernah menjadi pesakit doktor tersebut – dua wanita dan dua lelaki – telah diuji dijalankan untuk mengesan sebarang kesan potassium yang tinggi.

“Penahanan baru ini merupakan sebahagian daripada siasatan awal mengenai kes-kes keracunan yang mungkin dilakukan di klinik Saint-Vincent di Besançon,” kata pendakwa tempatan, Etienne Manteaux.

Menurut sumber kehakiman, polis telah membuat laporan mengenai “kira-kira 50 laporan kejadian yang tidak diingini” – istilah perubatan yang merujuk kepada kemunculan komplikasi, keadaan kritikal atau kematian di kalangan pesakit yang sebaliknya.

Beliau yang dipuji sebagai pengamal cemerlang oleh rakan-rakannya, Pechier diletakkan di bawah “penyiasatan rasmi” pada tahun 2017 untuk “keracunan dengan perantaraan”.

“Saya telah dituduh melakukan kejahatan yang tidak saya lakukan,” kata bapa kepada tiga orang pada masa itu.

Walaupun dia tidak bertanggungjawab dalam melakukan bius terhadap tujuh pesakit yang mencetuskan siasatan itu, diagnosis yang dilakukan telah menimbulkan syak wasangka. – MalaysiaGazette