BEIJING – China telah mengancam untuk membalas dendam terhadap sekatan Amerika Syarikat yang dilihat sebagai usaha untuk mengehadkan perdagangan antarabangsa oleh Huawei.

Huawei adalah syarikat gergasi teknologi China.

Jurucakap Kementerian Luar China, Lu Kang berkata, Beijing menentang negara-negara yang melaksanakan sekatan unilateral ke atas syarikat China dan akan mengambil tindakan.

Semalam, pentadbiran Donald Trump telah menyekat produk Huawei daripada digunakan dalam rangkaian negara itu.

Perintah ini tidak menamakan mana-mana syarikat, tetapi dipercayai mensasarkan Huawei.

Huawei menafikan produknya menimbulkan ancaman keselamatan dan mengatakan ia bersedia untuk bekerjasama dengan Amerika Syarikat.

Beijing menuduh Trump terlibat dalam sabotaj industri dengan menggunakan keselamatan negara sebagai “sebagai alasan untuk menindas perniagaan asing”.

“Kami menggesa Amerika Syarikat untuk menghentikan amalan ini dan sebaliknya mewujudkan keadaan yang lebih baik untuk kerjasama perniagaan,” kata Lu.

Bagaimanapun, Lu tidak memberi sebarang maklumat mengenai bagaimana China merancang untuk membalas.

Konfrontasi mengenai Huawei timbul di tengah-tengah perang perdagangan yang lebih luas antara Amerika Syarikat dan China, dengan saling mengenakan tarif agresif terhadap import.

Menulis dalam Standard Petang semalam, Liu Xiaoming, duta besar China ke United Kingdom berkata, China tidak mahu perang perdagangan tetapi “tidak takut kepada seseorang dan akan berjuang jika perlu”.

“China sentiasa terbuka untuk perbincangan tetapi ia akan bertarung hingga akhir sekiranya ‘perang perdagangan’ gagal,” katanya. – MalaysiaGazette